Hopp til hovedinnhold

Anno i media 2018

I 2018 benyttet Anno museum medieovervåkningstjeneste og årsanalyse fra MyNewsdesk. 

  • Faksimiler fra medieoppslag i 2018.
    1/1
    Faksimiler fra medieoppslag i 2018.

Statistikken viser at Anno og undermuseene ble omtalt 1761 ganger., noe som er ca 70 færre oppslag enn i 2017.  Av disse er 57% av omtalen papirbasert, 41 % nettbasert, og 2 % som er etermedier. Dette er omtrent som året før.

Anno hadde hovedfokus i 22% av medieomtalen. Anno fikk mest omtale og hadde høyest synlighet i media i 2. kvartal. Omfanget av medieomtalen var størst i mai og juni 2018

Hamar Arbeiderblad og Østlendingen omtalte Anno-museene oftest. Glåmdalen og Arbeidets rett er også hyppige kilder.

I tillegg er museene omtalt 735 ganger i «Hva skjer»-spalter i aviser, aller flest ganger på "Tavla" i Hamar arbeiderblad (330).

Av omtalen i 2018 er ca 10% hentet fra riksdekkende kilder, hvorav ca  2/3 er nisjemedier. Dette utgjør 170 omtaler. Resten er fra enten lokale (88%) eller regionale kilder. Klassekampen har flest riksdekkende oppslag på papir, og nrk.no har flest på nett.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1