Hopp til hovedinnhold

Formidling 2021

Formidlingsplan


Strategisk forum for publikum og formidling har i 2021 arbeidet med en formidlingsplan for Anno museum. Arbeidet har pågått gjennom hele året og planen ble vedtatt av Annos styre før jul.

Anno formidlingsplan omfatter hele virksomhetens formidling i et bredt perspektiv.

Forumet har ledet prosessen, og planen er utarbeidet i samspill med avdelingenes fagmiljøer. Formidlingsplanen konkretiserer sentrale forhold fra strategisk plan og vektlegger tre sentrale perspektiver som alltid skal være til stede i alt museet gjør. Disse perspektivene er bærekraftsmålene, kjønnsrepresentasjon og mangfold. I tillegg setter planen tydelige målsettinger med tilhørende tiltak for Annos formidlingsvirksomhet.

Innretning av formidlingstilbudene vil være ulike fra avdeling til avdeling innen rammen av formidlingsplanen. Hver avdeling skal i løpet av 2022 utarbeide egne planer som gis 2 års varighet. Formidlingsplanen og avdelingenes formidlingsprofiler danner utgangspunkt for disse.


Digital formidling


Anno har gjennom flere år satset ekstra på formidling på digitale flater og med ny teknologi. I 2021 har videreutvikling av AR/VR prosjektet på Domkirkeodden gitt nye tilbud på både Glomdalsmuseet og Musea i Nord-Østerdalen. Dette er et unikt formidlingstilbud tilpasset friluftsmuseene og gjennom AR-teknologi (utvidet virkelighet) gis de besøkende mulighet til å oppleve historier fra 1800-tallets bondesamfunn.

Anno museum deltar også i prosjektet virtuelt museum, et nasjonalt utviklingsprosjekt som skal gjøre museene mer tilgjengelige på digitale flater. Målsetningen er å kunne tilby fullgode virtuelle opplevelser av museene uten å måtte være fysisk til stede. Prosjektet vil bli lansert for publikum i 2022.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1