Hopp til hovedinnhold

Medieomtale 2021

I 2021 benyttet Anno museum medieovervåkningstjeneste og årsanalyse fra MyNewsdesk.

Statistikken viser at Anno og undermuseene ble omtalt 1329 ganger, noe som er en økning på 1% fra 2020.  Av disse er 49 % av omtalen i trykte medier og 51 % i nettmedier. Domkirkeodden er den avdelingen med flest omtaler (642 av de 1329). Anno museum sentralt følger som nummer 2 med 209 oppslag, og Norsk skogmuseum deretter med 203.


Anno hadde hovedfokus i 17 % av medieomtalen, 2% opp fra året før. Anno fikk mest omtale i media i 2. kvartal, men hadde høyest synlighet i 4. kvartal. I synlighet ligger det en indeks til grunn, og de tre første kvartalene scoret innenfor det som beregnes som middels god synlighet. Siste kvartal ble synligheten beregnet til meget god synlighet. Året før lå indeksen på middels god synlighet i alle kvartal. Omfanget av medieomtalen var størst i juni 2021, mot august året før. Vi tilskriver denne endringen noe økning i aktivitet og små arrangement i sommersesongen, til tross for at landet fortsatt var preget av koronarestriksjoner og de store arrangementene fortsatt måtte utebli. Synlighetsindeksen er størst i riks- og regionale medier. Dette skyldes sannsynligvis at vi oftere omtales sammen med andre og deler synligheten med disse, i lokalmediene, men når vi først er omtalt i riksmedia har vi større synlighet.


Lokalmediene står for 84% av medieomtalen. I både trykte og nettmedier var det helt klart Hamar Arbeiderblad som omtalte Anno-museene oftest - nesten 3 ganger oftere enn nr 2, Østlendingen på trykk, og mer enn dobbelt så mye på nett. Glåmdalen er nr 3 på både trykk og nett.
Av omtalen i 2021 er ca 13 % hentet fra riksdekkende kilder, herunder 10 % fra riksdekkende nisjemedier og 3 % fra andre riksmedier. Dette er litt mindre enn i 2020, hvor vi opplevde mer enn en dobling fra 2019. 3% er fra regionale kilder. Klassekampen har flest riksdekkende oppslag på papir, og nrk.no har flest på nett. Dette er som året før.


I tillegg til overnevnte er museene omtalt 460 ganger i «Hva skjer»-spalter i aviser, mot 353 året før. Dette forsterker inntrykket om et økt aktivitetsnivå.  

Faksimiler fra oppslag med høy synlighet i 2021

  • Forsiden på en nettartikkel med tittelen "Satser på knallsommer på Anno-museene", under er et bilde av en mann og en gutt ved et vann, gutten holder en fiskestang og mannen instruerer gutten
    1/6
  • Forsiden til en nettartikkel med tittelen "Pakk niste og termos og gå på skattejakt: Jernbanemuseet og Domkirkeodden for hele familien", under er et bilde av tre personer med glade ansiktsuttrykk og en togvogn i bakgrunnen
    2/6
  • Forsiden på en nettartikkel med tittelen "Nå er det klart hvem som blir nye sjef på Domkirkeodden", under er et bilde av en mann mot en grå bakgrunn, mannen har et fyldig skjegg og et varmt ansiktsutrykk
    3/6
  • Forsiden til en nettartikkel med tittelen "Slik blir den nye, arkitektoniske perlen på Domkirkeodden", over er et bilde av et avlangt hus oppå en bakke, i forgrunnen er et vann med en brygge
    4/6
  • En screenshot av forsiden til en nettavis; tittelen er "Dette svarer Anno-sjefen om museumsrunden" onder er et bilde av to men i utkanten av en skog
    5/6
  • Forsiden til en nettavis med tittelen "Glomdalsmuseet: Riksantikvaren freder skogfinsk tørkehus", under er et bilde av forsiden til en gammel tømmerbygning
    6/6
Museum24:Portal - 2025.01.07
Grunnstilsett-versjon: 2