Anno Musea i Nord-Østerdalen 2021

2021 ble i stor grad preget av pandemien. Mange arrangementer og planlagt arbeid ble avlyst eller flyttet ut i tid, og forutsigbarheten var delvis ikkeeksisterende. Likevel fikk vi gjort mye godt arbeid ved Musea i Nord-Østerdalen som vi vil dra nytte av i tiden framover. Vårt arbeide er forankret i Annos strategiske plan, hvor revisjon av våre gjenstandssamlinger har høyeste prioritet. Denne sterke prioriteringen av forvaltningen av våre samlinger, det være seg gjenstander, bygg, bilder, arkivalia og øvrig historie, gir oss et godt grunnlag for formidling inn i framtida, samtidig som vi i høyeste grad formidler gjennom vår forvaltning.

Vingelen kirke- og skolemuseum
  • Drone-foto fra Tynset-bygdetun
    Tynset Ali Suliman
    Rendalstunet Ali Suliman
  • Stabbur, brønnvippe i Oddentunet Museum
    Oddentunet Ali Suliman
    Ramsmoen

Forvaltning for framtida

Sist år foregikk gjenstandsrevisjonen spesielt i Rendalen og ved Husantunet i Alvdal. Gamle Berger skole har blitt bygd om, og både skolesamlinga og musikksamlinga etter Ottar E. Akre, Georg Dahlgren og Alfred Moen ble behørig registrert og digitalisert. Utover sommeren flyttet revisjons-gjengen seg til Alvdal og Husantunet, der både store og små gjenstander ble fotografert og plassert riktig inn i systemene våre. Framdrifta for gjenstandsrevisjonen er upåklagelig, og samling etter samling vil bli registrert ferdig i løpet av få år.

Bygg er en stor og viktig del av våre samlinger, og de krever mye omtanke, vedlikehold og ressurser fra avdelingen. Etter beste evne får vi tatt nødvendig vedlikehold og forebyggingsoppgaver, samtidig som vi til enhver tid har større restaureringsprosjekter gående. Sist år ble det oppstart for nødvendige arbeider ved Vassaga i Folldal, der blant annet fundamentene var i ferd med å rase ut. Dette viktige arbeidet vil bli sluttført i 2022. Hva bygg angår er vi opptatt av å prioritere de mest verdifulle antikvariske byggene vi forvalter i Nord-Østerdal, samtidig som vi forsøker å få gjort viktig arbeid i alle kommuner. Vi er avhengige av og takknemlige for økonomiske bidrag fra eiere og kommuner, samt ulike stiftelser og bidragsytere, for å få til dette.

Viktige utstillinger

Musea i Nord-Østerdalen har nå 10 besøkssteder i hele regioner, i tillegg til enkeltbygg som står rundt omkring. Vi er stolte over å kunne forvalte forskjellige typer bygg og tun med ulikt særpreg. Gjennom årene har ulike stiftelser og museumseiere falt litt ut og inn av samarbeidet, men nå er de fleste åpenbare samarbeidspartnere inne som del av avdelingen. I 2021 kom Vingelen kirke- og skolemuseum inn i museet vårt, og det er en meget positiv tilvekst for oss og for Anno. Selvsagt blir vårt forvalteransvar større, men museet i Vingelen må berømmes for å ha tatt meget godt vare på sine samlinger, det være seg bygg, arkiver, bilder og gjenstander. Samtidig kan de inspirere oss med sin frivillighet, som gjør at de har åpent seks uker om sommeren takket være at bygdefolket stiller velvillig opp. Revisjons-gjengen startet for øvrig opp med revisjon i Vingelen høsten 2021, og vil være ferdig utpå senvinteren.

Vi ser at Musea i Nord-Østerdalen har overlevd 2021 med god margin! Til tross for mye uforutsigbarhet gjennom året har vi fått gjort mye godt arbeid. Besøkstallene har vært jevnt gode, og spesielt gledelig er det at skoler og barnehager bruker våre museer i så stor grad; vi føler de på en måte har gjenoppdaget oss. Vi savner selvsagt flere arrangementer, og vi ser at høyere besøkstall i stor grad er avhengig av disse. Nå ser det ut til at vi går tider i møte med færre restriksjoner, og det gleder vi oss til. Våre ansatte fortjener stor honnør for en forbilledlig evne til å arbeide godt gjennom dette rare året preget av epidemien.

Museum24:Portal - 2024.03.19