Sosiale medier 2021

Alle facebooksidene til Anno har hatt en vekst i antall fans («likere»). Til sammen på de 20 sidene var det ca 41 000 fans ved utgangen av 2021, en nettovekst på 2500 flere enn året før.

Museumssiden med flest fans er Norsk skogmuseum, som hadde 12 300 ved årets utgang, en vekst på 300 fra 2020. De største sidene i antall fans etter dette er Domkirkeodden med sine 5400 og Hamar Middelalderfestival med 4000 ved årets slutt.

Engasjement

Anno har i 2021 målt engasjement på facebook månedlig. Engasjement måler antall personer som likte, delte, klikket på eller kommenterte et innlegg. Målet for 2021 var litt vanskelig å sette på grunn av de utslag koronasituasjonen medførte i 2020 og usikkerhet rundt hvordan den ville prege 2021. Resultatet ble nærmere 267 000, en økning på litt over 5 % fra året før, noe vi må si oss godt fornøyd med, siden det også i 2021 var fravær av de store arrangementene, som vanligvis skaper mye engasjement i sosiale medier.

Det er interessant å se hva slags innlegg som skaper størst engasjement. Som i 2020 er det verdt å trekke fram Anno Musea i Nord-Østerdalen, som også nå oppnådde stort engasjement gjennom å poste lokalhistoriske bilder der man ba publikum om hjelp til å identifisere personer på bildene. Historiske filmer fra arkivet slo også i 2021 godt an, både på Norsk skogmuseum og Glomdalsmuseet. En film om Hankekjøring fra Vestre Gausdal (kortversjon på facebook, full lengde på YouTube) var den soleklare "vinneren": 24.000 visninger på facebook, og 11.000 på YouTube!

Anno har én hovedkanal på YouTube, der det enkelte museum har egen spilleliste. Kanalen har fortsatt å vokse gjennom 2021, med både egenproduserte videoer, eksternproduserte og historiske filmer fra arkivet. Særlig sistnevnte har slått meget godt an. Demografien i seerne er veldig interessant - 94% menn, 6% kvinner.

You-Tube statistikk
Statistikk YouTube Antall Endring
Visninger 204.691 +>999%
Avspillinger 22.633 + 843%
Seertid 2037 timer +>999%
Seertidsbruk (gj.snitt) 5:24 minutter + 175%
Abonnenter 109 (+65) + 622%

Ti mest sette YouTube-videoer i 2021

Andre kanaler

Anno er tilstede i flere andre kanaler, som Twitter, Snapchat og ikke minst Instagram. Det er en økende satsing på Instagram ved flere avdelinger, blant annet i forbindelse med samlingsforvaltning og revisjonsprosjektet. Denne satsningen vil fortsette i 2022, og forhåpentligvis vil vi også starte å måle antall kommentarer på faglige innlegg, ihht krav fra Kulturrådet i Museumsstatistikken.