Hopp til hovedinnhold

Anno i media 2019

I 2019 benyttet Anno museum medieovervåkningstjeneste og årsanalyse fra MyNewsdesk. 

Statistikken viser at Anno og undermuseene ble omtalt 1630 ganger., noe som er ca 130 færre oppslag enn i 2018. Av disse er 55% av omtalen papirbasert, 41 % nettbasert, og 4 % som er etermedier. Dette er omtrent som året før, med en liten bevegelse (2%) fra papir til eter.

Anno hadde hovedfokus i 17 % av medieomtalen. Anno fikk mest omtale i media i 2. kvartal, men hadde høyest synlighet i 4. kvartal. I synlighet ligger det en indeks til grunn, som i 4. kvartal tilsa meget god synlighet, mot middels god resten av året. Forskjellen i indekspoeng var ikke veldig stor. Omfanget av medieomtalen var størst i mai, juni og juli.

Hamar Arbeiderblad og Østlendingen omtalte Anno-museene oftest. Glåmdalen og Arbeidets rett er også hyppige kilder.

Av omtalen i 2019 er ca 7% hentet fra riksdekkende kilder, 5 % fra riksdekkende nisjemedier og 2 % fra andre riksmedier. Dette utgjør x omtaler. Resten er fra enten lokale (90%) eller regionale kilder. Klassekampen har flest riksdekkende oppslag på papir, og nrk.no har flest på nett.

I tillegg til overnevnte er museene omtalt 406 ganger i «Hva skjer»-spalter i aviser, aller flest ganger på "Tavla" i Hamar arbeiderblad.


  • 1/11
  • 2/11
  • 3/11
  • 4/11
  • 5/11
  • 6/11
  • 7/11
  • 8/11
  • 9/11
  • 10/11
  • 11/11
Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1