Potten var på kr. 100.000,- og det kom inn søknader på nesten det dobbelte. Ideen var at utviklingsmidlene skulle være en slags katalysator for å kunne sette i gang med nye prosjekter som foreløpig manglet finansiering. Behovet i organisasjonen var stort, og det ble tydelig for formet at det er mange prosjekter og ideer ute i avdelingene som ofte ikke blir noe av på grunn av lite midler i forprosjektfasen.
I 2016 startet forumet også arbeidet med å sammenstille og lage en oversikt over alle skoletilbudene i Anno museum. Forumet arrangerte et internt seminar slik at avdelingene kunne bli kjent med hverandres opplegg, diskutere videreutvikling og ikke minst se på mulige samarbeids- og effektiviseringsområder. Oversikten over skoletilbudene viser at Anno har et stort tilbud og spenn i både formidlingsmetoder, tema og ressursbruk.
Strategisk forum for formidling og publikumskontakt deltok også i ansettelsesprosessen av en utstillingsutvikler for Anno museum. Bakgrunnen for denne, inntil videre, midlertidige stillingen er at det er et stort behov for mer ressurser og kompetanse i utstillingsarbeidet i Anno museum. Forumet har god oversikt over de mange pågående og kommende prosjektene, og har vært og er en viktig bidragsyter inn i planleggingen for denne nye, spennende stillingen.