«Vi skal utvikle vår forretningsvirksomhet med fokus på inntjening»
«Det er viktig å ha et økt fokus på egeninntektene og i større grad realisere den potensielle gevinsten som ligger i arrangementer og utleie. Butikkvirksomhet, nettbutikk, produktutvikling, arrangementer og utleie skal støtte opp om faglige målsetninger med også bidra til å fornye driften og de økonomiske rammebetingelsene for museene».
Forumets mandatet er å være et rådgivende organ med formål om å aktivt bidra til at målene i strategisk plan innen fagområdet oppnås. Forumet skal være en arena for å utveksle kunnskap og erfaring om formidling og publikumskontakt, med sikte på et sterkt faglig fundament i fellesskap og i enkeltavdelinger. Strategiplanens hovedmålsetting om å bli det beste konsoliderte museet i Norge, skal stå på fem bein – forskning, formidling, forvaltning, fornying og forretning. Forumet så dette som en spennende utfordring, og konkretiserte innsatsområdene til blant annet å gjelde produktutvikling, prissetting av tjenester og ellers, prosjekter på tvers av museene, markedsføring, sosiale medier, nettsider, og butikk.
Forumet gjennomførte to møter i 2015. På det første møtet fikk forumet hjelp av Tweed Design til å fasilitere en workshop, og i det andre møtet ble resultatene av workshopen og en del anbefalinger presentert. Mål forumet satt opp for workshopen var å bygge Anno museum som en attraktiv merkevare, utvikle modeller på hvordan vi kan øke inntekter, og se på inntjeningsmuligheter i sammenheng med skilting og hvordan vi fysisk presenterer oss for publikum for øvrig – disse punktene henger sterkt sammen. Forumet var veldig fornøyd med det som ble jobbet fram og mener det er mye bra å jobbe videre med. Veien videre blir å se hvilke konkrete anbefalinger og ideer vi skal jobbe videre med, utvikle piloter og iverksette prosjekter og tiltak som henger sammen med målene.