Forumet arrangerte en workshop med tema «gåsehudopplevelser» i februar der hovedtemaet var hvordan skape spesielle og attraktive møtearenaer og arrangement for vårt publikum. Det ble jobbet med kundereiser for å belyse behov, hva vi har og ikke har og målgrupper ble definert. Det ble også jobbet med ulike konsepter på museene våre og forumet håper å gjennomføre en pilot på et arrangement med fokus på det fantastiske treet på Norsk Skogmuseum. Gåsehudopplevelser handler om å gjøre det litt spesielle, det lille ekstra basert på det enkeltes museets tematikk, som igjen gjør at vi kan øke egeninntjeningen.
Forumet jobber også med andre temaer som kostnadseffektivisering, utleiepriser, å ta seg betalt for salg av tjenester som for eksempel foredrag, butikkdrift, hvordan bli bedre på sosiale medier og frivillighetsarbeid. Det jobbes med en anbefaling til ledelsen med tanke på profil og profilering blant annet i form av skilting. Dette vil vi også fortsette med i 2017.
Det er utarbeidet en mal til produktark. Målet er å konkretisere/presentere opplegg for våre ulike kundegrupper, som for eksempel et eget produktark for senior grupper. Dette er et forholdsvis enkelt, men nyttig grep for museene våre å gjøre og vi oppfordrer alle til å ta i bruk denne type info i markedsføringen.
Forum for forretning var i november på fagdag i Bergen med tema; Hvordan kan museene tjene mer penger. Mange nyttige og gode innspill som vi tar med oss videre.