Hopp til hovedinnhold

Sosiale medier 2019

Alle facebooksidene til Anno har hatt en vekst i antall fans («likere»). Til sammen på de 17 sidene var det 33 004 fans ved utgangen av 2019, ca 3900 (ca 13 %) flere enn året før.

Museumssiden med flest fans er Norsk skogmuseum, som hadde 10 703 ved årets utgang, en vekst på 626 fra 2018.  De største sidene i antall fans etter dette er Domkirkeodden med sine 4589 og Hamar Middelalderfestival med 3673 ved årets slutt.

Engasjement på facebook

Selv om antall fans har gått opp, ser vi også i år nedgang i interaksjoner. Det er trolig at dette skyldes endrede algoritmer hos facebook, der blant annet betalt innhold/annonsering er blitt viktigere for synligheten. Totalt ble det gjort nesten 7 mill interaksjoner (lik, del eller kommenter) på de 17 facebooksidene, mot 9 mill i 2018 og nesten 14 mill i 2017.

Når det gjelder engasjement i form av unike brukere (én bruker telles én gang pr dag, pr side) som besøkte sidene er det en liten økning fra 4,9 mill i 2018, til litt over 5 mill i 2019. Totalt ble over 60 mill eksponert for innhold fra de 17 sidene i løpet av året, mot 47,4 81 mill året før.

Andre kanaler

Anno hadde tre twitter-kontoer i 2019 med til sammen ca 1800 følgere: @annomuseum (over 800), @kvinnemuseet (nærmere 300) og @skogmuseum (ca 700). Dette er omtrent det samme oms i 2018.

Flere museer publiserer bilder via Instagram, og Anno har en felles snapchat-konto, som dessverre ikke er veldig mye i bruk – foreløpig.

I 2019 samlet Anno seg om ha én hovedkanal på YouTube, der det enkelte museum har egen spilleliste i stedet for egen kanal. Det krever mye arbeid og godt innhold for å bygge seg opp en følgerskare på YouTube. Gjennom vår dyktige praktikant på introduksjonsprogram har vi i 2019 produsert en rekke filmer, først og fremst fra Naturskolen på Norsk skogmuseum. Arbeidet med videoproduksjon vil forhåpentligvis øke i framtiden.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1