Virksomhetens art
Anno museum har driftsansvaret for følgende avdelinger: Domkirkeodden, Glomdalsmuseet, Museene i Kongsvingerregionen, Musea i Nord-Østerdalen, Norsk Skogmuseum, Migrasjonsmuseet og Trysil Engerdal museum. Anno museum har hovedsete i Elverum.
Gjennom sine museumsenheter arbeider Anno museum både med kultur- og naturhistorie og kunstformidling. Formålet er å drive dokumentasjon, forvaltning, forskning, formidling og fornying. Utgangspunktet er museets store samlinger knyttet til materiell og immateriell kulturarv. Anno museums samfunnsrolle er å være en av samfunnets hovedminnebøker og å utvikle og formidle kunnskap og refleksjoner om menneskers forståelse av og samhandling med sine omgivelser.
Anno museum har i beretningsåret avholdt to aksjonærmøter og ordinær generalforsamling.
Det har vært gjennomført åtte styremøter, hvorav to telefonstyremøter. Styret har totalt behandlet 48 saker. I september var det styresamling på Hoel Gård på Nes. Varmlands Museums styre og ledelse deltok på todagerssamlingen. Dette for å følge opp samarbeidsavtalen inngått i 2015.
Organisasjon
Anno museums strategiplan for perioden 2015-2019 med Visjonen Kunnskap om fortid – engasjement i samtid» har vært et styrende dokument. Kjerneverdiene åpenhet, troverdighet, engasjement og profesjonalitet søkes etterlevd. Følgende hovedmålsetting gjelder for planperioden:
Anno museum skaper et sterkt samlet museumsfaglig miljø som markerer seg og setter et tydelig fotavtrykk som en samfunnsrelevant aktør, og blir anerkjent som det beste konsoliderte museum i Norge.
Anno museums styre har som førsteprioritet å framskaffe finansiering til Dokumentasjonssenteret gjennom Kulturdepartementet, tilskudd til Nasjonale Kulturbygg. Signalene for prosjektet har vært positive, men ga ikke uttelling. Hedmark fylkeskommune har etter vedtak i 2015 satt av 20 mill. til prosjektet med lovnad om ytterligere finansiering. Høsten 2017 startet en møteserie med regionrådene i Hedmark for å berede grunnen for at kommunene i sum bidrar med tilsvarende økonomisk støtte som fylkeskommunen. For å kunne sikre, bedre oppbevaringsforholdene og videreutvikle gjenstandsforvaltningen i Anno museum, er det absolutt nødvendig å få Dokumentasjonssenteret med fellesmagasinet på plass. Det er inngått samarbeid med Norsk Skogfinsk museum om at deres samlinger også skal ivaretas gjennom Dokumentasjonssenteret. Søknaden til Kulturdepartementet opprettholdes i 2018 og styret arbeider for uttelling for 2019.
For å følge opp kartleggingsprosjektet av de omlag 500 bygningene i Anno har styret for 2017 videreført ordningen med søkbare øremerkede interne midler til bygningsmessige tiltak på antikvariske bygninger og driftsbygninger. 2,5 mill. kroner ble avsatt til restaurering og vedlikeholdstiltak i 2017.
Vedlikeholdsetterslepet på bygningsmassen som Anno museum forvalter er betydelig. For å kunne imøtekomme disse utfordringene ble ordningen etablert som et spleiselag der Anno museum, museumseierne, lokale sponsorer og regionale og statlige tilskuddsytere ble invitert til å bidra med midler, og gjerne med uttelling fra gaveforsterkningsordningen.
Tiltaket med søkbare vedlikeholdsmidler er svært godt mottatt, og prosjekter i avdelinger har blitt .tilgodesett. De utdelte midlene har ført til økt vedlikeholdsaktivitet, og mange nødvendige restaureringstiltak er iverksatt og sluttført. Det har i praksis vist seg krevende å realisere alle omsøkte prosjekt innen budsjettåret. Dette har ikke svekket verdien eller opplevelsen av ordningen. Styret i Anno museum er svært godt fornøyd med de resultatene som man har oppnådd innen forvaltningen av bygningsmassen, og opprettholder også ordningen i 2018 med en økonomisk ramme på kr. 2,5 mill.
Styret har i 2017 fortsatt arbeidet med å tilpasse og fornye avtaler som var inngått av aksjonærmuseene før etableringen av Anno museum (tidligere Hedmark fylkesmuseum), dvs. underliggende avtaleverk. Avdelingene i Kongsvingerregionen, Nord-Østerdalen og Trysil/Engerdal har avtaler som gjennomgås. Arbeidet er svært utfordrende og juridisk kompetanse kjøpes inn.
I Trysil og Engerdal ønsker de to kommunene å bli direkteeiere og aksjonærer i Anno museum. Her har Lotteri- og stiftelsestilsynet hatt innvendinger mot oppløsing av stiftelsen Trysil/Engerdal museum. Stiftelsesklagenemnda har godkjent oppløsning av stiftelsen, men utfordringene nå er knyttet til eierskap av samlingene i stiftelsen. Det pågår fortsatt dialog med forventning om avklaring i 2018.
For å åpne for at kommuner kan eie aksjer i Anno museum ble det foretatt vedtektsendringer på generalforsamling i juni.
Når det gjelder Kongsvingerregionen og Nord-Østerdalen ble de underliggende avtalene tilpasset og fornyet i 2017. Arbeidet med tilpasninger av underliggende avtaler forventes sluttført i løpet av 2018.
Arbeidet med planer om et nytt utstillings- og kontorbygg på Domkirkeodden tilrettelagt for helårsdrift utredes videre i dialog med blant annet Hamar kommune.
I desember 2017 besluttet styret å inngå en intensjonsavtale om museumssamarbeid i Tsumeb, Namibia. Hedmark fylkeskommune har et samarbeid med Oshikoto regionen der Tsumeb ligger og Elverum kommune er vennskapskommune med Tsumeb.
Økonomiske forutsetninger
Årsoppgjøret er avlagt under forutsetning om fortsatt drift. Inntektene er i stor grad offentlige tilskudd fra Kulturdepartement, Hedmark fylkeskommune og kommunene i fylket. Utover offentlig tilskudd er det økte egeninntekter og eksterne prosjektmidler som bidrar til utvikling og fornyelse.
Anno museums samlede inntekter utgjør kr. 118 435 170. Årets overskudd på kr. 866 585 overføres til annen egenkapital.
Anno museums egenkapital utgjør per 31.12.2017 kr. 12 419 580. Selskapets likviditet er god. Anno museums økonomiske fundament er bedret. Framtidig endring i føring av pensjonsforpliktelser tilpasset internasjonal standard kan føre til negativ egenkapital.
Det store etterslepet knyttet til vedlikehold og investeringer på bygninger og anlegg er også svært utfordrende. Styret mener at størrelsen på de offentlige bevilgningene ikke samsvarer med det forvaltningsansvar og den virksomheten Anno museum utøver.
For 2017 er det mottatt kr. 2 342 143 i gaveforsterkning fra Kulturdepartementet. Ved slutten av året var det 66 aktive prosjekter med kr. 18 mill. i prosjektforpliktelser. Tilsvarende i 2016 var 70 aktive prosjekter og kr. 9,8 mill. i forpliktelser. I hovedsak kommer økningen i forpliktelsene fra en testamentarisk gave på kr. 7,3 mill. til Domkirkeodden og salg av eiendommen Nysted i Trysil på kr. 1,3 mill.
Etter styrets oppfatning gir det fremlagte resultatregnskap og balanse med tilhørende noter et korrekt uttrykk for selskapets resultat 2017 og den økonomiske stillingen ved årsskiftet. Utover det som fremgår av årsregnskapet, kjenner ikke styret til andre forhold vedrørende selskapets drift som påvirker selskapets stilling. Det har heller ikke inntruffet hendelser av betydning etter årsskiftet som påvirker selskapets økonomiske stilling. Styret påser at offentlige bevilgninger benyttes i tråd med gitte forutsetninger.
Arbeidsmiljø og personale
Ved Anno museum ble det utført 124 årsverk og ved årets utløp var det 99 fast ansatte.
Administrerende direktør Harald Jacobsen var sykemeldt fra 1. januar 2017 frem til han døde 20. juni 2017. I hele 2017 har avdelingsdirektør ved Norsk Skogmuseum, Stig Hoseth, fungert og så vært konstituert som administrerende direktør. Arbeidet med rekruttering og tilsetting av ny administrerende direktør pågikk fra juli og ut oktober 2017. Mercuri Urval har bistått styret i prosessen. I styremøte 30. oktober 2017 ble Sven Inge Sunde innstilt til stillingen, takket ja til tilbudet som administrerende direktør i Anno museum og tiltrådte 1. januar 2018.
Gjennomsnittsalderen i Anno er 47 år. Sykefraværet i 2017 var samlet på 4,6 % og utgjorde totalt 1134 fraværsdager. 2,8 % var langtidssykefravær. Anno museum er IA-bedrift og arbeider for å være en helsefremmende arbeidsplass. Det arbeides med å forebygge og redusere sykefravær, styrke jobbnærværet og bedre arbeidsmiljøet, samt hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet. Anno museum er medlem av arbeidsgiverforeningen Virke. Bedriftshelsetjeneste ivaretas av HMS Frisk.
Våren 2017 ble medarbeiderundersøkelsen «Talerøret» gjennomført. Undersøkelsen gjennomføres i samarbeid med Ennova. Styret fikk presentert resultatene fra undersøkelsen i sitt styremøte i september. Styret ser det som viktig at tiltakene som utarbeides følges opp.
Anno museum legger vekt på å skape god dialog med de tillitsvalgte. Ledelse og organisasjonstillitsvalgte har gjennomført sju møter. Anno museums arbeidsmiljøutvalg har avholdt to møter. Det er sju stedlige verneombud, hvorav et hovedverneombud. Anno museum har egen verneleder. Det er avholdt to allmøter og en krise- og beredskapsdag.
Anno tilstreber en balansert fordeling knyttet til kjønn og alder uten å diskvalifisere for etnisitet og funksjonshemninger. Totalt er det 56 % kvinner og 44 % menn ansatt i Anno museum. Ledergruppen består av sju menn og tre kvinner. Anno museums styre består av fire kvinner og tre menn. Axel Krogvig har vært styreleder.
Vår avdeling Norsk Skogmuseum er sertifisert som miljøbedrift av stiftelsen Miljøfyrtårn.
Styret har ikke kjennskap til at Anno museum forurenser det ytre miljø.
Framtidsutsikter
Anno museum er sitt samfunnsoppdrag bevisst og følger opp den nasjonale museumspolitikken fra statlige bevilgende myndigheter og regionale føringer fra fylkeskommune og kommuner. Anno museum har fokus på fem F'er, fornying, formidling, forvaltning, forskning og forretning. Forretning er Annos egen F for å sette fokus på og utvikle egeninntektspotensialet. Strategiplanen gir føringer om at det skal opprettholdes og videreføres en stabil og robust driftsøkonomi.
I 2017 startet et 3-årig prosjekt for å intensivere digitaliseringsarbeidet i samarbeid med NAV Tynset og Meskano. Prosjektet ble lagt til Tynset, avdeling Musea i Nord-Østerdalen. Arbeidsleder er ansatt i Anno museum og det har vært inntil åtte praksisarbeidsplasser fra NAV Tynset og Meskano. Prosjektet har vært meget vellykket og gitt digitaliseringsarbeidet et løft utover opprinnelige forventninger. Av en gjenstandssamling på rundt 173 500 er nå anslagsvis 120 000 digitalisert. I 2016 var 53 500 digitalisert.
Arbeidet med samlinger og forvaltning er viktig. A få en fullstendig oversikt over hele gjenstandsmassen i Anno er nødvendig for å kunne drive forsvarlig forvaltning. Det omsøkte Dokumentasjonssenteret vil bidra til at dette arbeidet får et nødvendig og tiltrengt løft. Når det gjelder større utbyggingsprosjekter gis Dokumentasjonssenteret høyeste prioritet av styret.
Å bringe Anno museums bygningsforvaltning til et ønsket nivå krever investeringer langt utover Anno museums årlige driftsrammer. Ordningen med sentrale søkbare vedlikeholdsmidler for å stimulere til økt virksomhet og samhandling innenfor bygningsforvaltningen videreføres for 2018. I tillegg arbeides det med en felles søknad med museene i Oppland om et omfattende løft knyttet til de utfordringer som er oppstått med klimaendringene i Innlandet.
Anno museums forskningsaktivitet har god framdrift i samsvar med vår forskningsplan. Det gjennomføres skrivekurs, og ny publikasjon med fagfellevurderte artikler utgis våren 2018 med temaet utdanning. To av Annas ansatte er godt i gang med doktorgradsstudier.
Utstillingsaktiviteten i Anno har vært høy. Det er gjennomført 12 utstillingsprosjekter med åpning i 2017. Formidlingsaktiviteter og arrangementer er godt besøkt. På Kongsvinger gjenåpnet Kvinnemuseet i juni med nye utstillinger, oppusset bibliotek, resepsjonsareal og museumsbutikk.
Styret konstaterer at det vil være nødvendig med betraktelig økte driftstilskudd for å kunne ivareta bygningsmasse, samlinger og eiendommer i årene framover, og samtidig kunne opprettholde det museumsfaglige tilbudet knyttet til formidling og forskning. Styret anser An nos pensjonsordning og varslede endringer knyttet til regnskapslovgivning for ytelsesbaserte pensjonsordninger som en framtidig utfordring.
Styret møter disse utfordringene med positivitet og er klare for videre innsats for å skape bedre museum sammen med Anno museums medarbeidere.
For styret i Anno museum
16. februar 2018
Axel Krogvik, styreleder
Hilde Charlotte Solheim, nestleder
Reidar Andersen, Brita Brenna, Signe Opsahl, Jorunn E. Gunnestad, Magnus Sempler Holte
Sven Inge Sunde, administrerende direktør