Anno Domkirkeodden 2022

• Opptog av mennesker kledd i middelalderkostymer og med fargerike flagg.
    Hamar middelalderfestival.

Overordnede mål

Regionalt historiesenter

Det viktigste tiltaket i 2022 for Domkirkeodden var arbeidet med å realisere et regionalt historiesenter i et nytt bygg. Dette vil gi Anno en helt sentral rolle i forvaltningen ikke bare av gjenstander, foto og bygninger fra vår region, med vil også inkludere de fleste arkivene etter statlig virksomhet i Innlandet. Sammen med Arkivverket skal vi skape nye løsninger for å forvalte og formidle dette både fysisk og digitalt.

I 2022 ble vinnerforslaget i den åpne arkitektkonkurransen fra 2021 videreutviklet til også inkludere de nye funksjonene med regionalt historiesenter. Parallelt med dette ble det lagt ned et stort arbeid i å konkretisere og beskrive det nye konseptet basert på premisset om å skape én institusjon, og ikke bare samlokalisering av museum og arkiv.

Statsbudsjettet i 2022 ga dessverre ingen åpning for oppstartsbevilgningen til byggeprosjektet, selv om signalene fra både politisk og administrativt hold var svært positive. Investeringssøknaden til Kulturdepartementet ble derfor oppdatert og fornyet ved årsskiftet.

Samarbeid

Anno Domkirkeodden skal være i dialog med samfunnet rundt, og i 2022 ble samarbeidet med Sparebank 1 Østlandet tatt videre i samarbeid om ivaretakelse av bankhistorien i regionen. Videre var museet med i oppstarten av samarbeidet rundt markeringen av Hamars 175-årsjubileum i 2024. Museets større arrangement er alle avhengige av et stort og bredt samarbeid både med frivillige og med andre kulturaktører. Dette gjelder bl.a. Museumsnatt i mai, St. Hans-arrangementet i juni, Olsokmarkeringen i juli, vandreteateret En Hamarkrønike i november samt julearrangementene med forestillingen Lussi i sentrum. Disse aktivitetene gir mange i hamarregionen eierskap til Domkirkeoddens aktiviteter, og vil videreføres kommende år.

2022 ble et godt besøksår. Usikkerheten rundt pandemiens langvarige effekter var stor ved inngangen til sesongen, men publikum har kommet tilbake på tilnærmet samme nivå som før pandemien. Totalt ga Domkirkeodden og Kirsten Flagstad museum tilbud til mer enn 40.000 besøkende i 2022. Gjennom museets mange skoletilbud som spenner fra jernalder til operahistorie – og fra første klasse til videregående, får elevene møte historien på aktiverende og nyskapende måter.

• Håndverkere som jobber med en middelaldermur.
    Ruinprosjektet.

Strategiske tiltak – Anno Domkirkeodden og Kirsten Flagstad museum

Revisjon av samlingene

Arbeidet med revisjon av samlingene fortsatte i 2022, med fokus på å overføre tekstilgjenstander til Bevaringssenteret. Dermed kunne museet avslutte ekstern magasinleie ved utløpet av første tertial 2022. Også arbeidet med gjennomgang av middelaldersamlingen ble videreført i 2022. Arbeid med bygningssamlingen omtales nedenfor.

Middelalderruinene

Det ble lagt ned et stort arbeid i konservering av borgruinene med støtte fra Innlandet fylkeskommune/Riksantikvaren. Prosjektet innebærer både et bevaringsmessig løft for ruinen, men også ny kunnskap om bruk av lokal kalk i konserveringsarbeidet. Museets plass som kompetansesenter kom også fram gjennom at Domkirkeodden huset en konferanse for Riksantivaren for eiere av middelalderruiner, samt var vertskap for årskonferansen for det nettverket Nordisk kalkforum.

Ivaretakelse av bygningsarven

Bygningssamlingen på Domkirkeodden reflekterer mye av Hedmarkens eldre bygningshistorie. Istandsettingen av Skøyenbygningen ble avsluttet i 2022, og det ble igangsatt arbeider med Bolstadbygningen. I 2022 ble malingsarbeidet på Løtenbygningen ferdigstilt, i tillegg til flere andre vedlikeholdsarbeider – også på Utvandrermuseet. I 2022 ble også istandsettingen av en del av muren i Storhamarlåvens vestvegg sluttført. Museet engasjerte seg også i tilstandsvurderinger og istandsettingsarbeider på bygningsarv utenfor museet i 2022, og planlegger å øke denne aktiviteten i kommende år, bl.a. med en bygningsvernrådgiverstilling.

• Kalkovn der det brennes kal til bruk i restaureringsprosjektet av middelaldermuren på Domkirkeodden.
    Kalkovn.

Forskning

Kristian Reinfjord avleverte sin PhD-avhandling høsten 2022. I tillegg har museet på ulike vis bidratt inn i forskningsprosjektet Bygningsvern håndverk forskning, og videre tilrettelegging for forskning ble gjort gjennom deltakelse på forskerkurs og redaksjonsmedvirkning.

Destinasjonsutvikling

Domkirkeodden har stått i sentrum for arbeidet med MuseumNATT for å gjøre museumstilbudet i og rundt Hamar synlig for et større publikum. I 2022 ble dette gjennomført med åtte deltakende institusjoner, godt besøk og svært gode tilbakemeldinger. Vandreteateret En Hamarkrønike ble også løftet som reiselivsprodukt. Sammen med Jernbanemuseet ble også Kulturminnedagen markert med åpne hus og stasjoner på området. Museet ser samhandlingen med både Jernbanemuseet og Pilgrimssenteret som viktig for utviklingen av Domkirkeodden. Museet ønsker å bidra konstruktivt inn i utviklingen av Hamarregionen som reisemål, og ser samarbeidet i Hamarregionen reiseliv og utvikling (HRU) og en videre integrering med Visit Øst-Norge som viktig.

Museet og frivilligheten

Flere av museets arrangementer involverer et bredt samarbeid med frivilligheten, bl.a. er mer enn 100 frivillige nødvendig for gjennomføringen av Middelalderfestivalen i juni. Både Sankthans-arrangementet, Kulturminnedagen og En hamarkrønike hviler også på en stor deltakelse fra frivillige, så også i 2022. Hagen foran Strandstuen er også et resultat en storstilt frivillig innsats, og driften av hagen hviler på engasjerte frivillige i samarbeid med Anno og Hamar kommune.

Nye plattformer

Domkirkeodden var også delaktig i Annos arbeid med å utvikle formidlingstilbud på nye plattformer i prosjektet Virtuelt Museum. Det var også i 2022 knyttet stor interesse fra andre museer og medieaktører til museets VR-tilbud KUGO. Domkirkeodden og Kirsten Flagstad museum var også i 2022 svært synlig i sosiale medier, blant annet med flere førjulskalendere.

Styrking av egeninntekter

Museet har betydelige egeninntekter på flere områder og leverte gode resultater i 2022. Egeninntektene stammer i hovedsak fra publikumsaktivitetene i form av billetter og butikk- og kafesalg, fra utleievirksomhet og fra salg av tjenester innen bygningsvern.