Styrets beretning 2022

Virksomhetens art

Anno museum AS har driftsansvaret for følgende avdelinger: Domkirkeodden, Glomdalsmuseet, Museene i Kongsvingerregionen, Musea i Nord-Østerdalen, Norsk skogmuseum og Norsk Utvandrermuseum. Anno har hovedsete i Elverum.

Gjennom sine museumsenheter arbeider Anno både med kultur- og naturhistorie og kunstformidling. Formålet er å drive dokumentasjon, forvaltning, forskning, formidling og fornying. Utgangspunktet er museets store samlinger knyttet til materiell og immateriell kulturarv. Annos samfunnsrolle er å være en av samfunnets hovedminnebøker og å utvikle og formidle kunnskap og refleksjoner om menneskers forståelse av og samhandling med sine omgivelser.

Anno har i beretningsåret avholdt to aksjonærmøter og ordinær generalforsamling. Aksjonærmøtet i januar var digitalt, de øvrige møtene ble avholdt på Norsk skogmuseum.

Det er avholdt seks styremøter og ett styreseminar. Tre av møtene har vært digitale, de øvrige gjennomført på Domkirkeodden, Norsk skogmuseum og Anno Bevaringssenter. Styreseminaret i november ble gjennomført som del av en fellesreise med Anno ledergruppe 3. – 5. november til Karlstad, Torsby, Svullrya og Hamarregionen. Styret har totalt behandlet 58 saker. Anno museum har styreansvarforsikring for styret med forsikringsum per skade med kr. 10 000 000.

Styret deltok også ved åpningen av Anno Bevaringssenter 28. april.

Strategiplan 2020-2024

Annos visjon er Kunnskap om fortid - engasjement i samtid» og kjerneverdiene er åpenhet, troverdighet, engasjement og profesjonalitet. Hovedmålsettingen for planperioden lyder:

Anno museum fortsetter utviklingen mot et samlet museumsmiljø som markerer seg som en samfunnsrelevant aktør.

Pandemien

Ved innledningen av 2022 satt fortsatt pandemien sitt preg på museumsvirksomheten, men innenfor smitteverntiltakene var det fortsatt mulig å holde museene åpne. I løpet av februar og mars forsvant smittevernrestriksjonene og museene har siden den tid kunnet gjennomføre aktiviteter uten spesielle begrensninger knyttet til pandemien.

Gledelig nok opplevde vi en publikumstilstrømming nær nivået fra 2019 med tilhørende inntekter. I Anno som helhet kan vi for 2022 fastslå at ulike effekter av pandemien ikke har hatt negativ innvirkning eller ettervirkning på aktiviteten og omfanget av denne etter mars 2022.

Anno bevaringssenter

Årets høydepunkt i Anno var åpningen av Anno Bevaringssenter gjennomført av H M Dronningen 28. april 2022. Innflyttingen i bygget etter fullføringen av byggeprosjektet ble gjennomført 7. januar. Opprinnelig åpningsseremoni måtte som følge av pandemi- restriksjoner utsettes fra opprinnelig planlagt i slutten av januar.

Ved åpningen deltok over 200 inviterte gjester til en storstilt åpninggseremoni med kulturinnslag innerst i magasindelen. Taler og en formell åpning ved at H M Dronningen deltok i en overlevering av en utvalgt gjenstand (Brudekrone fra Kvikne) til oppbevaring i Anno Bevaringssenter.

Anno Bevaringssenter ble overtatt til avtalt tid fra utbygger Veidekkke Entreprenør AS, på tross av løpende logistikkutfordringer forårsaket av pandemien. En voldsom og uventet prisvekst i byggebransjen rammet prosjektet midtveis i byggeperioden. Samlet sett var økningen 6 millioner kroner ut over budsjett på og prosjektets økonomiske reserver måtte i sin helhet anvendes til å dekke kostnadsøkningen. Prosjektet holdt seg allikevel innenfor planlagt kostnadsramme på 170 millioner.

Betalingsplan overfor utbygger krevde at Anno tok opp et midlertidig lån i DnB på 55 millioner kroner høsten 2021. Dette ble tilbakebetalt i februar 2022, straks overføringen av gjenværende statlig tilsagn på 55 millioner kroner ble utbetalt som del av Statsbudsjett 2022.

Etter vedtak fattet i Annos Generalforsamling 2020 er det gjennomført en emisjon der kommunenes økonomiske bidrag til byggeprosjektet gav erverv av aksjer i Anno. De fleste kommuner har gjennomført aksjetegningen. I overgangen mellom 2022 og 2023 pågår ytterligere en tegningsperiode for å få med flere kommuner, og det vil enda gjenstå noen kommuner til en planlagt tegninggsperiode mot slutten av 2023.

De 22 kommunene i Hedmark vil gjennom dette få eierskap i Anno museum AS.

Energikostnader

Den eksplosive økningen i strømprisen mot slutten av 2021 ble omtalt som en utfordring i styrets beretning for 2021. Siden har situasjon vedvart og eskalert.

Situasjonen ble ekstraordinært beskrevet overfor Kulturdepartementet tidlig i 2022 og har vært aktualisert og omtalt av Anno og andre museer både administrativt, politisk og i media gjentatte ganger i løpet av året.

Situasjonen har medført en betydelig økonomisk utfordring for Anno med en økning av strømkostnadene fra 3-4 mill (normal i årevis til og med 2020) til 6 mill (2021) opp til 11 mill i 2022.

Anno er et sterkt desentralisert museum med mange energikrevende bygninger. Vi er lokalisert til den delen av landet med høye strømpriser hvor det er kaldest klima. På tross av uttalt forståelse og bekymring er situasjonen at vi har stått helt alene i å håndtere denne situasjonen som økonomisk har rammet adskillig hardere enn pandemien.

Innen sommeren 2022 reduserte Anno antall ansatte med 5 årsverk og utvidet dette til nær 10 årsverk ved inngangen til 2023. Reduksjonen ble vært gjennomført ved å la ledige stillinger stå ubesatt. Dette har rammet ledelse, fagstillinger og administrasjon, delvis tilfeldig i vår desentraliserte organisasjon.

I november ble en strømstøtteordning for næringslivet etablert gjennom Enova. Denne gav oss ca 1,1 mill kroner i strømkompensasjon for 4. kvartal og 3,2 mill kroner til ENØK-tiltak i 2023-2024 mot en 50% egenandel. Gunstige fastprisavtaler fra 1. januar 2023 skulle avløse strømkompensasjon. Disse avtalen er så langt ikke økonomisk gunstige og inneholder vilkår som viderefører en betydelig økonomisk usikkerhet og avhengighet av spotpris, noe som gjør de svært uegnet og ugunstig i forhold museumsdrift. Det er direkte paradoksalt at museer i energisammenheng skal kategoriseres som «næringsliv». Støtten vi har fått er velkommen, men innretningen overfor næringslivet samsvarer i liten grad et museums behov.

Fra Annos side er det meget skuffende at det ikke har lykkes å få på plass en tilpasset kompensasjonsordning overfor museene. Museene er tilskuddsdrevne virksomheter som i motsetning til næringslivet ikke kan øke priser for å kompensere høye energikostnader. Alle våre tiltak for å håndtere økonomien har medført en direkte svekkelse av ivaretakelsen av kulturarven og Annos øvrige museumsvirksomhet. Museene i Norge er rammet svært ulikt, helt utilsiktet og tilfeldig, men Anno sansynligvis mest av alle.

Som en konsekvens av sterkt økende strømpriser i desember og en erkjennelse av fastprisavtalenes utilstrekkelighet besluttet Anno å stenge sine helårsåpne museer, Glomdalsmuseet og Norsk skogmuseum fra 12. desember. Styret ser med stor bekymring på at dette ble en nødvendig konsekvense av situasjonen og er svært skuffet over at manglende oppfølging fra myndighetenes side har brakt oss i denne situasjonenen. Enkle statlige grep, uten krevende presedens, burde ha sikret museene rammet av økte strømpriser slik at de kunne opprettholdt sitt samfunnsansvar og planlagte aktivitet uten

krisetiltak også ut over det vi opplevde under pandemien. Situasjonen nå er at rammevilkårene museene imellom er blitt betydelig forandret uten at dette er ønsket eller har noen faglig begrunnelse.

Samlokalisering av ansatte er foretatt og i de fleste bygg er temperaturen senket så lavt som forsvarlig. Over 50 bygg overvåkes mot frost- og/eller fuktskader, men allikevel bruker Anno betydelig energi for å unngå uopprettelig skade på kulturarven.

ENØK-tiltak planlegges gjennomført for å unngå videre stengninger etter vinteren 2022- 2023.

For 2022 har Anno benyttet betydelige deler av egenkapital og permanent nedskalert museumsvirksomheten for å håndtere de økonomiske utslagene av strømpriskrisen. Styret oppfatter det som grovt urimelig at Anno alene skal håndtere situasjonen uten ytterligere statslige grep og har klare forventninger til at avdempende og utjevnende kompensasjon kommer Anno til del i løpet av 2023

Samlingsforvaltning

Ved fullføring av Anno Bevaringssenter har arbeidet gått over i en ny fase med innflytting parallelt med videreført revisjon og registrering av samlingene.

En egen innflyttingsorganisasjon er etablert som del av Annos organisasjon for effektiv drift, god systematikk og med et helhetlig blikk på alle arbeidsprosesser. Kompetansemessig er innflyttingsorganisasjonen over flere år blitt sammensatt og utviklet ved omdisponering av Annos eksisterende ansatte og nytilsatte. Anno Bevaringssenter har ansvar for innflyttingen mens avdelingene fortsatt har ansvar for gjenværende revisjon og registrering.

Arbeidet med samlingsforvaltning har fortsatt med høy prioritert i 2022 og fremdriften har vært som planlagt. Ved utgangen av året er over 10 000 gjenstander magasinert. Første halvår var definert som prøvedrift for å etablere rutiner og arbeidsflyt innen ulike gjenstandskategorier og flytteprosessen rent praktisk, mens vi etter sommerferien har jobbet systematisk etter våre utarbeidede planer. Selv om arbeidet går godt ser vi at mange forhold har medført endringer i planene og at evne til fleksibilitet for oppdukkende forhold og løpende erfaringer er viktig.

Mot slutten av året medførte et kritisk behov for lavere energiforbruk en justering av planene for å prioritere å først tømme magasin som krevde strøm. En slik prioritering medførte svekket effektivitet i innflyttingen, men var nødvendig av økonomiske hensyn.

Anno Bevaringssenter fungerer i all hovedsak som forventet og ønsket, vi er meget tilfreds. Året 2022 er overfor utbygger et prøvedriftsår og enkelte forhold knyttet til ventilasjon og klimastyring har ikke blitt testet tilstrekkelig slik at vi i dialog har forlenget prøvedriftsperioden for slike forhold til over sommeren 2023.

Anno Digital har fortsatt sitt arbeid og videreutvikler arbeidsmetoder som vesentlig effektiviserer tidligere manuelle arbeidsprosesser til støtte for revisjons- og innflyttingsarbeidet.

Tilvekst i samlingene er svært beskjeden. Vi prioriterer arbeid med registrering, revisjon og innflytting. Avhending gjøres ennå i liten grad, men gjenstander som ikke prioriteres til plass i Anno Bevaringssenter vil i etterkant av hovedarbeidet bli vurdering for avhending. Helhetlig samlingsplan for Anno er under arbeid, og vil fullføres til styrebehandling tidlig i 2023.

Anno Bevaringssenter skal også romme Norsk Skogfinsk museums samlinger. Det er ingen fremdrift eller initiativ overfor Anno i arbeid med disse samlingene og vi forventer at det vil ta flere år før dette aktualiseres. Plass for gjenstandene finnes og som del av samarbeidsavtalen mellom Anno og Norsk skogfinsk museum vil gjenstandene magasineres etter samme faglige standard som Anno benytter.

Norsk Skogfinsk museum

Norsk Skogfinsk museum har fått bevilget 106,6 mill. kr. til nytt museumsbygg på Svullrya «Finnskogens Hus». Annos rolle i byggeprosjektet og det museumsfaglige samarbeidet oss imellom ble diskutert i 2021 og inn i 2022 for å etablere en løsning som ivaretok Kulturdepartementets krav.

Avtale ble inngått i januar 2022 i dialog styrene imellom. Annos rolle er å gi faglige og erfaringsbaserte bidrag til byggeprosjektet. Gjennom 2022 har administrerende direktør i Anno vært inivitert til å delta i styringsgruppen for byggeprosjektet og har bidratt med innspill og erfaringer til støtte for Norsk skogfinsk museums arbeid. Siste styringsgruppemøte var i september 2022.

Som del av Annos styreseminar inviterte vi oss til Svullrya 4. november for en orientering og omvisning. Her ble vi orientert om prosjektet og byggeplanene og diskuterte forhold relatert til vår felles avtale.

På forespørsel har Anno oversendt og kommentert alle henvendelser vi har fått fra Norsk Skogfinsk museum som dreier seg om prosess, råd og administrative forhold. Ut over dette har det i løpet av 2022 ikke vært noen etterspørsel etter faglig støtte eller bidrag fra Anno.

Formidling og publikumsbesøk

Annos formidling og publikumstilbud har kommet tilbake til den form og nivå vi ønsket for 2022. Særlig at sommertilbudet med alle store og små arrangement lot seg gjennomføre og ble besøkt som i årene før pandemien var meget oppløftende.

Besøkstallene er fortsatt noe svakere enn før pandemien, men inntektene knyttet til de besøkende er noe bedre enn før pandemien.
Anno formidlingsplan fungerer godt som grunnlagsdokument for utvikling av formidlingen, mens arbeidet med avdelingsvise formidlingplaner delvis har måttet bli forskjøvet inn i 2023 som følge av gradvis færre ansatte gjennom året.

Bygningsvedlikehold

Ordningen med søkbare øremerkede interne midler på 2,5 millioner kroner til bygningsmessige tiltak på antikvariske bygninger og driftsbygninger er videreført også for 2022 og 2023. Internt i Anno styrker dette arbeidet knyttet til bygningsvern og det bidrar til økt samarbeid og kompetanseutveksling mellom museene, det samhandles mer i fellesprosjekter og gir økt effekt av tilgjengelige økonomiske ressurser. Pandemien har i liten grad påvirket bygningsvernet, men også her er kapasiteten blitt redusert som følge av færre ansatte.

På den positive siden har Anno tilsatt Hedmark fylkes første bygningsvernrådgiver tilknyttet Musea i Nord-Østerdalen etter modell av Oppland. Finansieringen er et spleiselag mellom Innlandet fylkeskommune, kommunene i Nord-Østerdalen og Anno. Det pågår arbeid med en tilsvarende stilling i Kongsvingerregionen for 2023.

Vedlikeholdsetterslepet på bygningsmassen som Anno museum forvalter er betydelig, noe våre årlige tilsyn bekrefter. Annos innsats er betydelig, men gjennomsnittelig status er i 2022 svakt nedadgående, en situasjon som inn i 2023 vil forsterkes av færre ansatte, nedstengte bygg og redusert energibruk. Situasjonen er alvorlig og krever nasjonal økonomisk satsing som beskrevet i Museumsmeldingen. Inntil dette finner sin løsning risikerer vi at viktige bygninger blir så skadet at de blir mer en rekonstruert versjon enn en opprinnelig bygning av museumsverdi.

Sikringstiltak

Anno har fått godt tilslag de senere årene gjennom Kulturrådets sikringsmidler. Vår oppdaterte sikringsplan fungerer som et godt verktøy for fremdrift i dette arbeidet og mange mindre tiltak og flere store tiltak gjennomføres systematisk. I løpet av 2022 er de største gjennomførte tiltakene en full oppgradering av brannvarslingssystemet ved Glomdalsmuseet. Trysil museum (Gammelskula) har fått installert sprinkelanlegg og brannvarslingssystem. Vi har lykkes med søknader om tilsvarende oppgradering av brannvarslingssystemet ved Norsk skogmuseum for 2023.

Forskning og kunnskapsutvikling

Annos forskning er videreført uten negativ påvirkning av pandemien, men som følge av økte strømpriser har vi ikke kunnet erstatte en forsker ute i permisjon. Internt har også forskningsstøtten vært hemmet av at en av våre biblioteksstillinger er blitt stående ubesatt.

Det er registrert i alt 6 fagfellevurderte forskningspublikasjoner og ytterligere 18 faglige artikler.

Ett doktorgradsløp er avsluttet i 2022 og to pågår og avsluttes i henholdsvis 2023 og 2025 som planlagt.

I samarbeid med NMBU har vi utarbeidet en doktorgradssøknad som involverer en av våre ansatte, gjennom utlysningen Kulturrådet gjorde som del av å styrke forskning i museene beskrevet i Statsbudsjett 2022.

Regionalt historiesenter på Domkirkeodden

Søknaden om midler via Nasjonale kulturbygg ble fremsendt 31/12-21. Denne var koordinert med Arkivverket på beste måte og samarbeidet om videreutvikling av prosjektet har i løpet av 2022 fulgt opprinnelig plan med sikte på finansiering fra 2023. Imidlertid kom det ingen midler over Statsbudsjettet oktober 2022, og søknaden er videreutviklet og opprettholdes med forventninger om finansiering for 2024.

I dialog med Arkivverket er tidsplanen blitt justert med tanke på en hurtigst mulig realisering gitt finansiering i Statsbudsjett 2024. De reviderte planene er presentert for Kulturdepartementet og innebærer en åpning av bygget ved årsskiftet 2025-2026 etter flytting og fullføring av utstillingsarbeider 2.halvår 2025.

Anno har stor tro på prosjektet som oppleves som et betydlig regionalt og nasjonalt løft i samspillet mellom museum og arkiv i tråd med målsetting i Museumsmeldingen.

Annos utfordring med utsettelsen er at det nå påløper prosjektkostnader som tilhører byggeprosjekts investeringsmidler uten at disse ennå er besluttet og mottatt. Det innebærer at Anno bærer alle utlegg og økonomisk risiko inntil dette skjer, men oppfatter at signalene fra Museumsmelding og Kulturdepartementet (styrket gjennom Kulturrådets vurdering av prosjektet) er så positive at vi fortsetter vår offensive fremdrift i arbeidet sammen med Arkivverket.

Ny søknad til Nasjonale kulturbygg i Statsbudsjett 2024 er justert økonomisk iht SSBs prisvekst i byggebransjen og en ytterligere satsing på ENØK for å redusere driftskostnader som følge av strømpriskrisen og usikkerhet om økt driftstilskudd til nybygg.

200-års jubileum norsk utvandring i 2025

Anno Norsk utvandrermuseum, har siden 2019 jobbet med saken og tatt initiativ og arbeidet for en nasjonal markering av jubileet. Kulturdepartementet er jevnlig blitt oppdatert på arbeidet og Anno har hvert år siden 2020 søkt støtte til dette prosjektet som «tildelling utenfor rammen».

Anno har lykkes med å samle alle nasjonale aktører og interessenter i en felles satsing hvor det i løpet av 2022 ble avholdt to møter i en nasjonal jubileumskomite. Det er etablert en styringsgruppe ledet av tidligere statsråd og Statsforvalter i Rogaland, Tora Aasland. Paralellt arbeides det med en større og bredt anlagt forskningsinnsats som gradvis trappes opp mot jubileumsåret.

Høsten 2022 sendte Anno en egen søknad til Kulturdepartementet om nasjonal finansiering av prosjektgruppas arbeid i årene 2023-2025, en finansiering som nå må komme på plass i tide til at prosjektets nasjonale ambisjon for 2025 skal kunne la seg realisere. Anno kan ikke alene bære prosjektets felleskostnader.

Internasjonalt samarbeid

Vårt internasjonale engasjement har i løpet av 2022 tatt seg betydelig opp etter pandemien og etablert seg på det nivå vi vurderer som tilfredsstillende. I løpet av 2022 har vårt samarbeid med Sverige (Värmlands museum og Dalarna museum) tatt seg opp til ønsket nivå. Så langt i hovedsak ved dialog og møter på ledernivå, men med målsetting om utvidet faglig samarbeid i 2023. Også styret har tatt del i dette ved besøk på Värmlands museum i Karlstad og på Torsby Finnskogscentrum som del av styreseminaret i november 2022.

Anno har vært på besøk til samarbeidspartnere i Nambia og Romania og tatt imot besøk fra Tsjekkia og Romania. Vi har også avholdt flere større møter i det transatlantiske samarbeidet tilknyttet Norsk utvandrermuseum.

Nasjonale museumsnettverk

Anno leder skognettverket og nettverket for kvinnehistorie. Vi deltar til sammen i 13 nasjonale museumsnettverk. Deltagelse i nasjonale museumsnettverk vurderes som vesentlig for faglig utvikling og kvalitet.

Vårt Kulturrådsstøttetede utviklingsprosjekt ved Kvinnemuseet og Museumsnettverk for kvinnehistorie «Nå begynner'a med det der igjen» fullførte prosjektet som planlagt i 2021 med godt resultat.

Kvinnemuseet fikk høsten 2021 innvilget støtte til et videreførende prosjekt «Kjønnets verdi i et museumshierarki» for treårsperioden frem til 2024. Pandemien og redusert antall ansatte som følge av strømpriskrisen gav arbeidet en krevende oppstart, men mot slutten av 2022 er prosjektet godt igang i samarbeid med prosjektets partnere.

Digitalisering

Anno fortsetter utviklingen med økt digitalisering innen administrasjon, formidling og til støtte for alt vårt faglige arbeid. Innføring av ny betalingsløsning ved alle våre museer i løpet av 2022 har vært et stort løft og fungerer svært godt med blant annet håndholdte løsninger som gir økonomi- og besøksoversikt i sanntid. Dette har gitt økt fokus på inntjening og administrative innsparinger som har redusert kostnader.

Vi deltar aktivt i flere arbeidsgrupper med å gi innspill til KulturlTs utvikling av systemer og tjenester til museene, hvor vi opplever dialogmessige forbedringer etter fusjonen MuseumsIT-KulturIT.

Vårt kompetanseutviklingsprosjekt innen AR/VR og AR- appen « Kugo» som har vært i bruk siden 2021 ved flere av våre museer er i løpet av 2022 fullført ved prosjektmidler fra Kulturrådet slik at den er tilgjengelig for andre museer nasjonalt. Vi har også deltatt med delprosjekter og i styringsgruppa for Virtuelt museum sammen med Museene i Akershus, KulturIT og Østfoldmuseene.

Antall digitale utstillinger, registreringer i Primus og Digitalt museum og Kulturpunkt øker gradvis. Over 1 mill foto er i løpet av 2022 sendt til Nasjonalbiblioteket for digitalisering og oppbevaring.

Felles regional drift

Elverum

Felles driftsseksjon ble etablert ved Annos to museer i Elverum fra starten av 2021. Etter

samme mal ble førstelinjetjenesten (resepsjon etc) etablert under felles ledelse fra april 2022. Erfaringene så langt er meget positive både hva gjelder kompetanse- og kompetanseutvikling, samordning av funksjoner, økt profesjonalisering og kreativitet for nye løsninger. Også her har ønsket fremdrift blitt svekket av behovet for å holde stillinger vakante for å kunne betale strømregninger,og ved utgangen av 2022 arbeides det systematisk for å utvikle tjenestene mellom de to museene under de rådende rammevilkår. Fokus er på publikumsmottak, effektivitet, profesjonalitet, markedsføring og økt inntjening.

Hamar

Anno Domkirkeodden overtok fra 1/8-22 driftsansvaret også for Norsk utvandrermuseum. Ansatte ved de to museene samarbeider administrativt og faglig om drift og aktivitet ved begge museene.

Økonomiske forutsetninger

Vi viser til årsregnskap 2022 med tilhørende kontantstrømoppstilling og noter datert 16. februar 2023. Inntektene er i stor grad offentlige tilskudd fra Kulturdepartement, Innlandet fylkeskommune og kommunene i tidligere Hedmark fylke. For 2022 fikk Anno kr. 1,45 mill. i koronatilskudd og fikk strømstøtte fra Enova på kr. 1,1 mill.

Anno museums samlede inntekter utgjorde kr. 138,8 mill mot kr. 132,1 mill. i 2021. Årets resultat ble et underskudd på kr. 7,1 mill. som overføres fra annen og innskutt egenkapital.

Anno planlegger en betydelig ENØK-satsing ved bruk av egenkapital tilsvarende innvilget støtte fra Enova på kr. 3,2 mill. Dette som et hovedtiltak for på sikt å kunne håndtere høye og labile strømpriser i årene fremover. Om de avsatte midlene til energikostnader i 2023 er tilstrekkelig avhenger både av prisene og fremdriften i ENØK-arbeidet. Dette innebærer en fortsatt usikkerhet omkring økonomien i 2023.

I så måte er det bekymringsfullt at tilskuddene fra Kulturdepartementet for 2023 er gitt med en lønns- og prisvekst langt under reell prisstigning.

I 2022 reduserte Innlandet fylkeskommune tilskudd til alle museer. Etter politisk behandling av budsjett 2023 ble planlagt ytterligere reduksjon avverget. Museene i Innlandet samarbeidet godt overfor Innlandet fylkeskommune i saken.

Anno museums egenkapital utgjør kr. 39,2 mill. hvorav kr. 33 mill. utgjør overkurs i forbindelse med kapitalforhøyelse.

Særlig bekymringsfullt er at det verken i 2022 eller 2023, slik sedvane har gitt oss forventning om, ikke er gitt økt årlig tilskudd til å drifte Anno Bevaringssenter. Spesielt uheldig blir dette ettersom bygget ikke gir mulighet for økte inntekter.

Pensjonsutfordringene til Anno er knyttet til aktuarberegninger og skiftende lovendringer og avsetningskrav for offentlig ytelsesbasert pensjon.

Det store etterslepet knyttet til vedlikehold og investeringer på bygninger og anlegger fortsatt svært utfordrende. Styret mener at størrelsen på de offentlige bevilgningene ikke samsvarer med det forvaltningsansvar og den størrelsen virksomheten Anno museum utøver.

Styret anser at offentlige bevilgninger benyttes i tråd med gitte forutsetninger.

Ordningen med gaveforsterkning gav i 2022 Anno en inntekt på kroner 0,5 mill. for forhold fra 2021. Ordningen er nå opphevet og skulle kompenseres på annen måte for museene. Anno kan ikke se at denne lovnaden er fulgt opp i 2023.

Prosjektforpliktelsene ved årets slutt utgjør kr. 8,9 mill. og i tillegg ligger det forpliktelser knyttet til testamentariske gaver i størrelsesorden kr. 8,7 mill.

Etter styrets oppfatning gir det fremlagte resultatregnskap og balanse med tilhørende noter et korrekt uttrykk for selskapets resultat 2022 og den økonomiske stillingen ved årsskiftet. Utover det som framgår av årsregnskapet, kjenner styret ikke til andre forhold vedrørende selskapets drift som skulle vært tatt med i regnskapet. Årsoppgjøret er avlagt under forutsetning om fortsatt drift.

Ut over de vesentlige utfordringer det har vært å styre trygt økonomisk gjennom 2022 med de dramatisk økte strømprisene, har det ikke inntruffet hendelser av betydning etter årsskiftet som påvirker selskapets økonomiske stilling.

Arbeidsmiljø og personale

Langtidssykefraværet er ikke knyttet til yrkesrelatert sykdom. Det er ikke meldt noen arbeidsulykker til Arbeidstilsynet. Anno museum bestreber å være en helsefremmende arbeidsplass. Det arbeides med å forebygge og redusere sykefravær, styrke jobbnærværet og bedre arbeidsmiljøet, samt hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet. Anno er medlem av arbeidsgiverforeningen Virke. Bedriftshelsetjeneste ivaretas av Salutis HMS.

Anno legger vekt på å skape god dialog med de tillitsvalgte. Vi har jevnlige møter med organisasjonstillitsvalgte og i arbeidsmiljøutvalg. I Anno er det seks verneombud hvorav ett hovedverneombud. Anno har også verneleder. Allmøter har vært avholdt digitalt og ved en samling for alle ansatte 15.-16. desember med fokus på arbeidsmiljø og pensjon. Det er avholdt Krise- og beredskapsdag med fokus på praktisk førstehjelp, håndtering av kritiske hendelser og brannslokking.

Likestilling og miljø

Anno arbeider for likestilling og mot diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk og kombinasjoner av disse grunnlagene. Annos likestillingsredegjørelse ligger ved som eget vedlegg til årsberetningen.

Vår avdeling Norsk Skogmuseum er sertifisert som miljøbedrift av stiftelsen Miljøfyrtårn. Styret har ikke kjennskap til at Anno forurenser det ytre miljø. Anno Bevaringssenter er oppført etter bevisste miljøkrav, bl.a. valg av massivtre og bygget er nær passivhus- standard. Vi arbeider med å forebygge og opprette tiltak for å forhindre og redusere negativ miljøpåvirkning.

Åpenhetsloven og redegjørelse

Prosess er påbegynt for å innfri lovens krav om å foreta aktsomhetsvurderinger og redegjøre for disse. Redegjørelsen vil bli publisert på Anno museums nettside, innen fristen 30. juni 2023.

Framtidsutsikter

Anno museum er sitt samfunnsoppdrag bevisst og følger opp den nasjonale museumspolitikken fra statlige bevilgende myndigheter og regionale føringer fra fylkeskommune og kommuner. Anno benytter målstyring knyttet til prioriterte mål innen utvalgte strategier. Som konkretisering av strategisk plan er det utarbeidet langsiktig utviklingsplan for alle museumsavdelingene. Styret har fått presentert og behandlet utviklingsplaner for museene i Anno gjennom året, og har ambisjoner for samtlige museer i tråd med målsettingene i strategisk plan, samtidig som det fokuseres på gode fellesløsninger for helheten.

Regionalt historiesenter på Domkirkeodden er styrets høyeste prioritet til Statsbudsjettet 2024, og oppdatert investeringssøknad er sendt inn til Kulturdepartementet over posten Nasjonale kulturbygg. Anno forventer tildeling i Statsbudsjett 2024 og sikrer fremdrift i arbeidet slik at oppføringen av bygget i samarbeid med Arkivverket kan realiseres som planlagt.

Det er etablert et godt faglig samarbeid mellom museene i Innlandet gjennom Museumsforum i Innlandet formalisert i egen avtale.

For 2023 reduseres Annos økonomiske rammer med 10% sammenlignet med 2021. Dette består av manglende tilskudd til Anno Bevaringssenter (3 mill), høyere prisstigning enn kompensert (3 mill) og dramatisk og vedvarende økning i strømprisene (7 mill). Dette løses foreløpig ved å la inntil 10 årsverk stå ubesatt med tilsvarende konsekvenser for Anno museumsfaglige oppgaver og ansvar.

Styret konstaterer at det vil være nødvendig med betraktelig økte driftstilskudd for å kunne ivareta forebyggende og løpende vedlikehold av de antikvariske bygningene, samlinger og eiendommer i årene framover, og for samtidig å kunne opprettholde det gode museumsfaglige tilbudet. Noe av årsaken til at energipriskrisen rammer Anno såpass hardt er at vi har prioritert etterslep og vedlikehold av antikvariske bygg framfor ENØK-tiltak i driftsbygninger. Dette har medført et ENØK-etterslep det nå plutselig ble kritisk å løse for å unngå en vanvittig permanent kostnadsøkning på strøm. At det ikke er kommet på plass en rimelig kompensasjonsordning for museer som rammes er urovekkende og svært skuffende.

Annos pensjonsordning og skiftende endringer knyttet til regnskapslovgivning for ytelsesbaserte pensjonsordninger vil fortsatt være en framtidig utfordring.

Styret er imponert over endringsviljen og engasjementet til Annos ansatte i en vedvarende periode med krevende eksterne rammevilkår. På tross av stengte museer og færre ansatte jobbes det fleksibelt og tilpasningsorientert på en måte som gjør at Anno er i stand til å gi gode museumsopplevelser, museumsfaglig kvalitet og prioritere fremtidsrettet utvikling og prosjekter.

Styret ser med bekymring på utviklingen av tilskuddsnivåene, uforutsigbare energipriser og prisstigning generelt. Styret arbeider med utfordringene og er klare for videre innsats for å skape bedre museum sammen med Annos medarbeidere.

Styret retter en stor takk til alle ansatte, publikum, støttespillere og samarbeids- partnere for innsatsen i nok et ekstraordinært år!

For styret i Anno museum AS - 16. februar 2023

Knut Storberget - styreleder