Anno Kongsvingerregionen 2021

Det museumsfaglige arbeidet med forvaltning av samlinger og bygninger ble lite påvirket av pandemien, men formidlingsaktivitetene var fortsatt preget av covid 19. Sammenlignet med 2020, da museene i Kongsvinger hadde en besøksnedgang på over 70 prosent, økte likevel publikumsbesøket i 2021 til drøyt 60 prosent av normaltall fra tidligere år. Nedgangen skyldes i hovedsak avlyste arrangementer.

Anno har driftsansvar for fire museer lengst sør i Innlandet: Kvinnemuseet har et nasjonalt ansvar for å formidle norsk kvinnehistorie, Kongsvinger museum er et by- og regionmuseum, Odalstunet er et tradisjonelt bygdetun som formidler byggeskikk og kulturhistorie fra begge Odalskommunene, mens Eidskog museum, etablert som økomuseum, formidler kulturhistorie knyttet til hverdags- og arbeidsliv fra Eidskog kommune. Avdelingen har ansvar for 48 kulturhistoriske bygg, og har om lag sju årsverk. I tillegg kommer prosjektstillinger samt sommer- og helgevakter.

Formidlingsaktiviteter

Nye utstillinger

I februar lanserte Kongsvingvinger museum nettutstillingen SPANSKEN – fortellingen om en pandemi og hvordan den rammet folket i Solør-Odal.

Ved Eidskog museum ble utstillingen Matrand 1814 på skolemuseet ferdigstilt mai.

I juni åpnet Kvinnemuseets basisutstilling HYSJ! Fortellinger om abort og seksualitet. Utstillingen har fått stor mediedekning. Publikum, og særlig målgruppen ungdom, har vist stor interesse for utstillingens tematikk. Utstillingen ble også presentert til internasjonale kollegaer på den internasjonale kvinnemuseums nettverkskonferansen i Østerrike, høsten 2021. En internasjonal nettutstilling Shhh.no er lagt ned flere ukesverk i, den ferdigstilles og lanseres ila våren 2022.

På Kongsvinger museum åpnet ny basisutstilling HJEMLAND – Erik Werenskiold og Kongsvinger 1855–1905 i juli. Arbeidet var krevende og omfattet ombygging, ny publikumsinngang og nytt resepsjonsområde. Endringen medførte at Kongsvinger museum fikk forbedret universell utforming i utstillingsarealene. Utstillingen skal utvikles videre i 2022.

Pedagogiske opplegg

I forbindelse med lanseringen av nettutstillingen SPANSKEN … i februar, ble det utformet et pedagogisk opplegg for elever på ungdomstrinnet og videregående. Opplegget var et kompenserende tiltak for reduserte muligheter til å ta imot elever på Kongsvinger museum under ombyggingsperioden, samt at utstillingen tok tak i en svært aktuell tematikk.

I oktober utviklet praksisstudent Vilde Strid et formidlingsopplegg tilknyttet utstillingen From Evin with Love som Kvinnemuseet låner fra det iranske kvinnemuseet i eksil. 8.-trinn fra Eidskog ungdomsskole deltok på omvisning, filmvisning og workshop. Prosjektet resulterte i en elevutstilling på Kvinnemuseet, og to av elevene overrakk origamifigurer og tegninger til lederen av det iranske kvinnemuseet, Mansoureh Shojaee, da hun besøkte Kvinnemuseet i november.

Avdelingen har gjennomført følgende opplegg i Den kulturelle skolesekken:

• Almenninga, «Naturvern og biologisk mangfold» (2 dager / 1.trinn)
  • Soot-kanalen, skogsdrift og fløting (2 dager / 8.trinn)
  • «Skolen i gamle dager, med innslag om historien om slaget på Matrand» (3 dager / 4. og 5. trinn skolemuseet)
  • Kulturhistorisk vandring med Eidskog Montessoriskole og Tormod Sæther (5.-6. og 7. trinn)
  • Sagstua skolemuseum / Sigurd Hoels barndomshjem (4.trinn /utsatt fra 2020)
  • Oppistun Børli (8. trinn, men redusert antall og omfang grunnet smittevern).

Til sammen har 1110 skolelever benyttet tilbudene våre i 2021.

Arrangementer og annen formidling

Avdelingen utgir det lokalhistoriske tidsskriftet Solør-Odal med fire nummer per år.

Kongsvinger museum utviklet en ny byvandring med tema fra utstillingen HJEMLAND. Her lå tyngdepunktet på Erik Werenskiold og Kongsvinger på hans tid. Øvrebyvandringene er et populært innslag i sommersesongen, foruten at de kan bestilles av grupper og skoleklasser utenom sommersesongen. 2021 var sjette sesongen med faste vandringer.

På Odalstunet ble det tradisjonsrike arrangementet «Liv i stuene» avlyst, men vi opplevde også i år at publikum brukte Odalstunet i stor grad som rekreasjonssted. Antall grupper som besøkte Odalstunet var høyere enn tidligere. «Barnas dag» og «Jul på tunet» ble avholdt på tilnærmet vanlig vis, men med enkelte smittevernrestriksjoner. Sætra hadde åpent en måned og opplevde nesten like stor publikumstilstrømning som tidligere, Sagstua skolemuseum likeså.

På Eidskog museum, Almenninga var det åpent for publikum fra sankthans til august med arrangementer og kafé.

På Kvinnemuseet ble arrangementsprofilen også sterkt preget av pandemien. Til 8. mars ble det i samarbeid med 8.mars-komiteen i Kongsvinger spilt inn en film på Kvinnemuseet. Som en erstatning for det tradisjonelle paroletoget og åpne møtet på Kvinnemuseet ble filmen sendt på kvinnedagen fra digitale plattformer til både avisa Glåmdalen, Kvinnemuseet og 8. marskomiteen. I august arrangerte Kvinnemuseet paneldebatt i samarbeid med Bunadsgeriljaen: Kampen for de fødende – debatt før valget. Politisk panelsamtale med flere profilerte politikere fra Innlandet. Arrangementet ble streamet, da det var restriksjoner på hvor mange personer som kunne slippes inn.  I oktober arrangerte Kvinnemuseet høstmarked med fagtema Abort og reproduktiv helse sammen med Soroptimistklubben i Kongsvinger. Arrangementet ble filmet og lagt ut på Annos youtubekanal.

I november arrangerte Kvinnemuseet et avslutningsarrangement for utstillingen From Evin with Love» i samarbeid med 8. marskomiteen i Kongsvinger og Kongsvinger og omegn filmklubb. Filmen NASRIN – the movie ble vist på Kvinnemuseet i forbindelse med avslutningsarrangementet.

• Fra den nye utstillingen HYSJ! Fortellinger om abort og seksualitet ved Anno Kvinnemuseet.
    Fra den nye utstillingen HYSJ! Fortellinger om abort og seksualitet ved Anno Kvinnemuseet. Ali Suliman
  • Ungt vertskap i Skålbergsætra, Odalstunets egen museumsseter ved Austvatn.
    Ungt vertskap i Skålbergsætra, Odalstunets egen museumsseter ved Austvatn. Knut Ola Storbråten
  • Mattradisjoner er en viktig del av «Jul i stuene», herunder behandling av slakt.
    Mattradisjoner er en viktig del av «Jul i stuene», herunder behandling av slakt. Knut Ola Storbråten
  • Kongsvinger museums byvandringer hadde fokus på Erik Werenskiold og Kongsvinger på hans tid. Øvrebyvandringene er et populært innslag i sommersesongen.
    Kongsvinger museums byvandringer hadde fokus på Erik Werenskiold og Kongsvinger på hans tid. Øvrebyvandringene er et populært innslag i sommersesongen. Ingun Aastebøl
  • Fra den nye utstillingen på Kongsvinger museum Hjemland – Erik Werenskiold og Kongsvinger 1855–1905.
    Fra den nye utstillingen på Kongsvinger museum Hjemland – Erik Werenskiold og Kongsvinger 1855–1905. Anna Løvlund
  • Fra «Eventyrkroken» i den nye utstillingen på Kongsvinger museum Hjemland – Erik Werenskiold og Kongsvinger 1855–1905.
    Fra «Eventyrkroken» i den nye utstillingen på Kongsvinger museum Hjemland – Erik Werenskiold og Kongsvinger 1855–1905. Anna Løvlund

Forvaltningsoppgaver

Samlinger

Det er arbeidet svært godt med samlingene tilhørende avdelingens fire museer i 2021. Nær 2000 gjenstander er enten revidert eller nyregistrert. I tillegg er det ryddet i lager og magasinrom ved flere anlegg for å klargjøre til innflytting i Anno bevaringssenter i Elverum i 2022. Kategoriene tekstil, kunst og møbler har hatt prioritet.

Det er også arbeidet med arkiv, spesielt på Kvinnemuseet: I juni 2021 ble ASTA- og Primus-registrering av arkivmaterialet etter Oslo Kvinnelige Handelsstands Forening ferdigstilt. Fotosamlingen etter OKHF er nå tilgjengelig for alle i Digitalt Museum.  Prosjektet Kvinnearkiv etter Berit Ås, Trine Eklund og Torild Skard nærmer seg ferdig ordnet og registrert i ASTA, i samarbeid med Kvinnebevegelsens arkiv.

Bygningsvern

Av større prosjekter knyttet til sikring og bygningsvern i 2021, er oppføringen av kaldmagasin på Odalstunet. Dette er utført med uvurderlig frivillig og ubetalt innsats av styreleder Sverre Aandstad. Aktører i næringslivet har bidratt med økonomisk støtte. Hjalmarsen Tre og Betong har utført takarbeidene. Ved Eidskog museum har flytting av Iversmia vært hovedprosjektet i 2021. Odd Martin Nilsson har demontert, flyttet og satt opp igjen smia på Almenninga. Prosjektet involverte både fagfolk og frivillige fra EMH. Ved Kongsvinger museum er det montert vanntåkeanlegg i Aamodtgården. Utfører var Tanem brannsikring, og prosjektet ble gjennomført med støtte fra Kulturrådet, Stiftelsen UNI og interne midler fra Anno museum. Planlagt drenering rundt Aamodtgården måtte utsettes på grunn av lang saksbehandling i fylkeskommunen.

Ellers har bygningsverngruppa i Anno har gjort taksjekk på saga og mølla ved Odalstunet. Her ble det også utført en reparasjon på fundamentene på saga. I Eidskog har gruppa satt opp takrenner på Gaustadsjøsaga og Almenninga, samt skiftet ut ødelagt takstein på Skolemuseet og Almenninga.
På Sagstua har kommunen bidratt med å utbedre p-plassen, fjernet en skjemmende telefon-kabel og montert ei luke i muren der det gikk inn katter.

Oppføring av det nye kaldmagasinet på Odalstunet har hatt god framdrift i 2021. Knut Ola Storbråten
  • Flytting av Iversmia ved Eidskog museum
    Ved Eidskog museum har flytting av Iversmia vært hovedprosjektet i 2021. Line Helstad
  • Dugnadsgjengen ved Eidskog museum tar en kaffepause i arbeidet med barking og brenning av staur til skigarden.
    Dugnadsgjengen ved Eidskog museum tar en kaffepause i arbeidet med barking og brenning av staur til skigarden. Line Helstad
  • Staben ved Anno Kongsvinger raker etter slåtten i kulturlandskapet i Oppistun Børli.
    Staben ved Anno Kongsvinger raker etter slåtten i kulturlandskapet i Oppistun Børli. Ingun Aastebøl

Forskning

Mona Holm har startet et 4-årig ph.d.-stipendiat november 2021. Det skal resultere i en artikkelbasert avhandling om transatlantiske forbindelser mellom Norge og Amerika 1880–1925, og ferdigstilles i jubileumsåret for utvandring 2025. Arbeidstittel på prosjektet er Dreams about «Nylænde». Transatlantic connections among women’s rights’ activists and suffragists in Norway and the USA 1880-1925.) Thea Aarbakke har vært medredaktør for og skrevet deler av en fagfellevurdert antologi om forfattermuseer: Transforming Author Museums. From Sites of Pilgrimage to Cultural Hubs (Bergahn 2022) publiseres våren 2022. Bjørn Sverre Hol Haugen har skrevet en fagfellevurdert artikkel med tittelen «Skeive bilder i Anno museums fotoarkiv» som publiseres i en antologi om skeiv lokalhistorie, våren 2022.

• Thea Aarbakke (t.v.), Mona Pedersen og Mona Holm med håndboka Håndboka Museumsverktøy.
    Thea Aarbakke (t.v.), Mona Pedersen og Mona Holm med håndboka Håndboka Museumsverktøy. Håndbok for god kjønnsrepresentasjon i museumsfaglige praksiser. Ingjerd Engh

Nettverk, prosjekter, verv og samarbeid

Avdelingen bidrar i mange nettverk og har en lang rekke samarbeidspartnere lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Museumsnettverk for kvinnehistorie

Kvinnemuseet leder Museumsnettverk for kvinnehistorie. Den årlige nettverkskonferansen ble i år arrangert digitalt, med rekordmange deltakere fra hele landet. Juni 2021 avsluttet vi kulturrådsprosjektet «Nå begynner ‘a med det der igjen. Om kjønnsrepresentasjon i museenes samlings- og formidlingspraksiser». Til sammen ble åtte delprosjekter og ett hovedprosjekt i nettverket avsluttet, hvorav to av de åtte delprosjektene og hovedprosjektet ble utført av Kvinnemuseet. Håndboka Museumsverktøy. Håndbok for god kjønnsrepresentasjon i museumsfaglige praksiser er et resultat av hovedprosjektet.

Juni 2021 utviklet nettverket nytt kulturrådsprosjekt, hvor Kvinnemuseet er ansvarlig for søknad og prosjektdesign. I oktober kom den gledelige nyheten om tilslag på prosjektet «Kjønnets verdi i et museumshierarki. Om representasjon av kvinner, kjønn og mangfold på museum» i Kulturrådets utviklingsprogram for museer.

Øvrig nettverk, samarbeid og kompetanse

Mona Holm er i permisjon fra sin vanlige stilling ved Kvinnemuseet, og Thea Aarbakke er hennes vikar. Aarbakke fikk også autorisasjon som førstekonservator fra Norges Museumsforbund i år.

Holm og Aarbakke deltok – også som medarrangører – på International Association of Women’s Museums (IAWM) internasjonale konferanse for kvinnemuseer på Frauenmuseum i Hittisau, Østerrike, september 2021. Mona Holm ble her gjenvalgt som president for IAWM.

Kvinnemuseet var partner i en søknad EØS-prosjekt hvor polske Wojciech Weiss Museum Foundation i Krakow er prosjekteier. Dette prosjektet fikk tilslag og starter opp i januar 2022.

Knut Ola Storbråten er styremedlem i Norsk seterkultur. En vesentlig del av arbeidet har dreid seg om organisasjonsarbeid rundt søknaden om innskriving av seterkulturen i Unescos liste for immateriell kulturarv.

Bjørn Sverre Hol Haugen er styremedlem i stiftelsen Agnes Geijers fond för nordisk textilforskning. Det er avholdt to digitale møter i 2021. Han har permisjon i 20% for å arbeide som førsteamanuensis i kulturhistorie og museologi ved Universitetet i Oslo. I tillegg bidrar han i to prosjekter finansiert av Forskningsrådet, hvor Anno er partner: Change og Queerdom. Også Aarbakke deltar i sistnevnte.

Ingun Aastebøl er styreleder (og daglig leder) for Hans Børli-selskapet, som også gir ut medlemsbladet Tyristikka. Hun deltok også på digital samling i museumsnettverket for litteratur 25. mars i regi av Kiellandsenteret/Sølvberget i Stavanger samt en fysisk samling samme sted 26.–28.oktober. Avdelingen sto også bak utvikling av en søknad for forfatterpiloter i Hedmark. Søknaden var en oppfølging av et forprosjekt, og resulterte i bevilgning i desember.

Mona Pedersen er styremedlem i selskapene Filminvest AS og Movies on War AS.

Line Helstad har vært med skigardskomiteen i EMH og lært barking og brenning av staur til skigard, samt studert historiske hager og stauder, og innsamling av planter.

Det ble i 2021 utviklet nye samarbeidsavtaler med de fire vertskommunene hvor avdeling bl.a. forvalter museumsanlegg. De nye avtalene tydeliggjør gjensidige forventninger og forpliktelser, samt hvilke samarbeidsformer Anno museum og kommunene skal benytte. Det arbeides for opprettelse av en bygningsvernrådgiverstilling felles for regionen. Avdelingen har videre bidratt med faguttalelser i enkelte saker for kommunene.

Konklusjon

Også 2021 ble i stor grad preget av pandemien. Mye uforutsigbarhet over lang tid har slitt på staben. Flere arrangementer i 2021 måtte avlyses – ofte på kort varsel, eller de måtte omlegges til digitale flater, eller flyttes. Det ble brukt uforholdsmessige mye ressurser på dette med begrenset resultat.

Til tross for dette ble det gjort mye godt arbeid ved Anno Kongsvingerregionen. Gjenstandssamlingene har høy prioritet, inklusive arkivalia samt bygninger og vedlikehold. Tilbudet til skolene ble prioritert i formidlingsarbeidet. Til sist framheves utviklingsarbeidet som utføres ved Kvinnemuseet og Nettverk for kvinnehistorie. Dette arbeidet er av nasjonal og internasjonal betydning, og er en viktig del av Kvinnemuseets mandat.

Museum24:Portal - 2024.03.19