Anno Norsk skogmuseum 2021

Norsk skogmuseum i Elverum er et populært besøksmål for alle aldersgrupper, det ligger ved Glomma, med store uteområder og spennende utstillinger. Museet er kjent for De nordiske jakt- og fiskedagene, Fluefiskedagene og et allsidig skoletilbud.
Norsk skogmuseum har et nasjonalt ansvar for å fortelle historien om skog, skogbruk og skogsindustri, men også om utmarksnæringene jakt, fangst og fiske. Klevfos industrimuseum og Sørlistøa fløtermuseum er en del av Norsk skogmuseum.

SAMFUNNSROLLEN

Opplevelser

Museet har vært åpent og tilgjengelig for publikum gjennom hele 2021 med skoletilbud, formidling, små arrangementer og et innholdsrikt sommerprogram med aktiviteter hver dag.

Utstillinger

Museet er kjent for sine store og spennende utstillinger som går over tre etasjer. Her kommer du tett på gjenstandene og de utstilte dyra. Du kan utforske mangfoldet i naturen, lære om de ulike artene, hvordan vi jakter, fangster, fisker og høster av naturen. Museet tar også opp vanskelige spørsmål som konflikter rundt ulv og nedbygging av natur.

Museet har både faste- og temporære utstillinger og kunstutstillinger. Vi arrangerte fem kunstutstillinger i 2021 hvorav årets festspillutstilling var med Kenneth Blom. Seks vandreutstillinger ble vist ved museet. Her kan nevnes «Å ikke SE skogen for BARE trær» av Ingvild Hage og utstillingen “Med kamera som våpen» av Norske Naturfotografer og Biofoto. I tillegg ble årets knivutstilling satt opp.

Museet jobber hele tiden med å fornye seg. Arbeidet med delutstillingen «Kraft til enhver pris?» har vært et viktig utstillings- og formidlingsarbeid. Utstillingen handler om det store energiskiftet der vi skal bort fra olje, kull og gass og over til fornybar energi, men at dette også har sin pris. Utstillingen formidler tap av natur, men også at natur kan restaureres.

«FERSKVANN – de dyrebare dråpene» er museet store nye utstillingssatsning som skal dekke et areal på 460 kvadratmeter. Her skal vi ta for oss den fundamentale ressursen ferskvann. Ferskvann er en livsnødvendig ressurs og vårt viktigste næringsmiddel. Men det er også under hardt press. Utstillingen vil omhandle biologisk mangfold i ferskvann, samt bærekraftig bruk og forvaltning av denne ressursen. I tillegg skal de besøkende få innsikt i klima-, natur- og miljøutfordringer relatert til ferskvann og forstå vannets verdi for samfunnet. Forprosjektet ble ferdigstilt til sommeren 2021 og prosessen med å søke finansiering er startet.

Arrangementer

Året har som i fjor vært sterkt preget av pandemi, restriksjoner og smittevern. Vi hadde lenge et håp om å kunne gjennomføre våre største og viktigste arrangementer, men det viste seg å bli umulig. I august fikk vi likevel gjennomført Elverumsutstillingen, en av Norges største hundeutstillinger på våre uteområder. Arrangementet ble lukket for publikum, det var kun eier med hund, samt en ekstra medhjelper som fikk lov til å delta på grunn av restriksjoner og smittevern. Arrangementet ble en suksess og det deltok 750 hunder fordelt på to dager i august. I desember fikk vi til å arrangere en aktivitetsdag med julestemning. Det deltok 250 personer på dette arrangementet.

Formidling

Museets naturskole har tilbudt flotte og lærerike formidlingsopplegg til barnehager, grunnskolen og videregående skoler. Formidlingen har vært tilrettelagt innenfor gjeldene retningslinjene for smittevern. Fokuset har vært på opplegg utendørs med aktiv deltagelse fra elevene. Rundt 12 000 elever deltatt på naturskolen i 2021. Vi er glade for å kunne opprettholde tilbudet i et krevende år for mange barn og unge.

Gjennom sommeren har vi også hatt mye formidling og ulike aktivitetstilbud utendørs. Mange små utstillinger og tilrettelagt informasjon har blitt utformet og vært til glede for de besøkende.

Besøk

Året 2021 ble heller ikke et normalt besøksår grunnet korona. De utenlandske besøkende uteble, mange avbestillinger og arrangementer ble avlyst. Museet hadde et besøk på totalt 57 876, som er 8106 flere enn året før. Disse tallene inkluderer Klevfos Industrimuseum og Sørlistøa Fløtermuseum, samt utleie. 55 852 besøkte hovedmuseet Norsk skogmuseum i Elverum. Hvorav 23 424 enkeltbesøk voksne, 8549 enkeltbesøk barn/unge, 1579 voksne i gruppe og 11 846 barn/unge i gruppe i pedagogisk opplegg og i ordinært besøk. Det er et bra skolebesøk på tross av at vi har hatt flere «korona avbestillingen» gjennom året.

På booking har det vært økende trafikk fra fjoråret. Selv med vanskelige koronarestriksjoner, var utleie på 10 451 personer som er 2689 flere året før. Likevel måtte flere større konferansen avlyses/utsettes.

Klevfos Munch – et Forprosjekt 2021

Edvard Munch, født i Løten, har vært et satsningsområde for både kultur og næring i regionen i mange år.

En Mulighetsstudie, som ble ferdigstilt mai 2020, ble gjennomført i samarbeid mellom Hedmark/Innlandet fylkeskommune, Anno museum og Løten kommune. Denne studien danner grunnlaget for et Forprosjekt som har blitt utviklet gjennom 2021.

Verdenskunstneren Munch ble født på gården Englaug og hans livsløp og kunstneriske utvikling har dype røtter i Ådalsbruk, Løten og Hamarregionen. Forprosjektet er avgjørende del i et utviklingsløp hvis mål er et nybygg på Klevfos industrimuseums område dedikert Edvard Munch.

Nybygget skal kombinere behov og funksjoner for Munch-satsingen og for Klevfos som museum og kulturminne. Arbeidet i 2021 har omfattet bl.a. skisseprosjektering med rådgivende arkitekt og rådgivende ingeniør bygg. Dette som grunnlag for investeringskalkyle på grunnlag av mengder og erfaringspriser. Det samme gjelder formidlingskonseptet. Dermed kan prosjektet gå til finansiering av detaljprosjektering og gjennomføring av bygg og formidlingskonsept.

Ny bru over Svartelva – åpnet september 2021

I september ferdigstilte en dugnadsgjeng fra Hamar og Hedemarken Turistforening ei ny gangbru over Svartelva nedenfor museumsbygningene på Klevfos. Dette var svært etterlengtet for alle som ønsker å drive aktivt friluftsliv i Brynsåsen. Initiativ og finansiering kom fra Klevfos industrimuseum, Løten kommune og Hamarregionen reiseliv og utvikling (HRU).

MUSEUMSFAG

Målet om å styrke den digitale gjenstandsdatabasen, før materialet flyttes til nytt bevaringsmagasin i Anno, har vært styrende for arbeidet med samlingsforvaltning ved Skogmuseet.

1 529 tidligere registrerte gjenstander ble besiktiget og underkastet databaserevisjon. Gjenstands-databasen har vokst med 544 nye, gode registreringer med tilhørende fotografier. I tillegg er 101 kunstobjekter enkelt registrert. Museet har prestert meget godt i forhold til de revisjonsmålene som ble satt ved inngangen til 2021. Databasen omfattet ved utgangen av året 180 kunsthistoriske gjenstander, 14 868 kulturhistoriske gjenstander, 84 arkeologiske gjenstander og 1 450 naturhistoriske objekter.

Fotodatabasen har hatt en tilvekst på 620. På dette feltet er det arbeidet med å krympe andelene poster med lavoppløste bildefiler og uten filvedlegg til poster med høyoppløselige bildefiler. I denne samlingssektoren tilstreber Skogmuseet at nedlastbare fotografier skal gi best mulige gjengivelser av de originalene museet har fått overlatt. Ved årsskiftet 2021-22 hadde museet 40 864 registrerte fotografier.

Bygningssamlinga består fortsatt av 67 enheter. I Skogmuseets friluftsmuseum på Prestøya har ei stor fløterkoie fått nytt stikketak i 2021. En systematisk undersøkelse av vedlikeholdssituasjonen til de antikvariske bygningene på Skogmuseet og i Sørlistøa viste at fire bygninger hadde fått bedret vedlikeholdstilstand siden forrige gjennomgang i 2019, mens seks bygninger hadde hatt ei negativ utvikling i den samme perioden. I denne sektoren er det økonomi og knapp tilgang på praktisk antikvarisk håndverkerkompetanse som er de begrensende faktorene.

En 40 siders fagartikkel om skogbruket i søndre Vestfold i grevskapstida (1671-1821) er blitt publisert. Tre andre medarbeidere arbeider med artikkelprosjekter som vil bli publisert i 2022 og 2023. De siste årene har nettverket for norske skogmuseer vært inaktivt. Høsten 2021 fikk imidlertid Skognettverket og en del samarbeidsaktører pengestøtte fra Kulturrådets museumsseksjon til et prosjekt som kalles «FLYT». Dette vil åpne for ytterligere et artikkelprosjekt, denne gangen om samisk bjørkeskogbruk.

Kunnskapsprosjektet – avsluttet ultimo 2021

Klevfos cellulose og papirfabrikk er et fantastisk kulturminne som gjør inntrykk på alle som besøker anlegget. Fra åpningen i 1888 til nedleggelsen i 1976 var den en liten og representativ del av den viktige norske treforedlingsindustrien.

Riksantikvaren varslet i brev datert 30. august 2018 oppstart av fredningssak for Klevfos Cellulose & Papirfabrik etter Kulturminnelovens §§ 15 og 19. Imidlertid ble det ropt varsko i 2019 og det ble stilt spørsmål om bygningene var i en slik stand alt de egnet seg for fredning i henhold til kulturminneloven. Riksantikvaren og Anno museum gikk inn i et samarbeid om å etablere et kunnskapsprosjekt for å systematisere innsamlede data og skaffe ny kunnskap om kritiske forhold. Fabrica kulturminnetjenester ble engasjert for å lede dette arbeidet.

Siden 2020 er det lagt ned et stort arbeid fra Fabrica og Anno, som i samarbeid har gjennomført 6 delprosjekter. Prioriteringen av delprosjektene er basert på prosjektplanen av 7. mai 2020, godkjent av Riksantikvaren. Hovedrapporten ble overlevert i november 2021.

NVEs museumsordning

NVEs Museumsordning som er en godt integrert del av virksomheten ved Norsk skogmuseum. Arbeidet strekker seg fra dokumentasjon, formidling til utstillingsproduksjon.

I NVEs museumsordning har det vært stor aktivitet. Nettstedet Kraftlandet.no, som formidler kulturhistorie innenfor vassdrags- og energifeltet, ble lansert på starten av året. Her har det blitt publisert tre store episoder. Innholdet spenner fra podkast, videoer, foto og til mange ulike sjangere av artikler. Skogmuseet hadde hovedansvar for flomepisoden «Frykten for vannet».

ORGANISASJON OG UTVIKLING

Organisasjonen er endret ved at driftstjenestene ved Norsk skogmuseum og Glomdalsmuseet fra årsskiftet 2020/21 ble slått sammen under felles ledelse.  Her inngår tjenestene renhold, administrative bygg, antikvariske bygg, arrangementsstøtte, park og uteområder og utstillingsproduksjon, i alt 10 årsverk. Ny seksjonsleder er Ivar Bjørnstad. Seksjonen er administrativt og budsjettmessig en del av Glomdalsmuseet.

Tilsvarende ble i 2021 utredet og vedtatt for 1. linjetjenestene, med iverksetting fra 01.04. 2022. Her inngår tjenestene butikk, billettering, booking og turistinformasjon, i alt 7.8 årsverk. Ny seksjonsleder er Kristin Jobraaten. Seksjonen er administrativt og budsjettmessig en del av Skogmuseet.

Prosjektene Knivskarpt og Reisepuls ble igangsatt i januar 2021 med formål å drive produktutvikling og tilrettelegging av reiselivsrettede opplevelser, med utgangspunkt i Skogmuseet og Glomdalsmuseet. Prosjektleder er utviklingsrådgiver Nina Bogerud Caspari.

Tiltak på hovedbygningen og friluftsmuseet

Det har gjennom året blitt utført bygningsmessige tiltak på hovedbygningen ved Norsk skogmuseum. Her kan nevnes fullstendig gjennomgang av brannsikkerheten ved bygget. Tiltak som følge av dette iverksettes i 2022. Det er også blitt gjort utbedringer på det elektriske anlegget og montert ny elektronikk og motor i hoveddør. Ny personheis er også satt i bestilling og pristilbud for takreparasjon er innhentet.

I friluftsmuseet har fløterkoia fra Varå fått nytt stikketak. Vegetasjon er blitt ryddet, stormutsatte trær fjernet og en ny blomstereng/bed for villblomster er påstartet.

Sørlistøa fløtermuseum

Sørlistøa fløtermuseum gjenåpnet museet for publikum etter å ha holdt stengt i 2020. Museet har hatt et godt besøk og holdt flere små arrangementer som friluftsgudstjeneste og utendørskonsert. Den gamle slepebåten MS Trysilknut har gått turer med besøkende og i august ble det gjennomført pedagogisk skoleopplegg for elever i Åmot.

Om bord i Trysilknut, i styrhus og salong, har det pågått et vedlike- og restaureringsarbeid med støtte fra fylkeskommunale fartøyvernmidler. I fløterbrakka har peiskappa blitt utbedret og spjelet reparert.

Det har blitt gjennomført møter med Grendeutvalget i Osen og Åmot kommune. En egen intensjonsavtale om samarbeid er underskrevet av partene.