Historie
I 2021 ble nordiske klinkbåttradisjoner innskrevet på UNESCOs representative liste over menneskehetens immaterielle kulturarv. Vernestatusen er en viktig motivasjon for dette prosjektet, som er støttet av Forbundet Kysten.
Prosjektet fokuserer på mjøsbåten, en mindre robåt bygget for fritid og fiske, og mest vanlig i kommunene rundt Mjøsa i perioden 1910-1970. Robåten har en særpreget form vi ikke finner andre steder i Norge og er tilpasset vær- og bølgeforholdene på Mjøsa. Med utriggere av smijern, og karakteristiske skrog, er den et effektivt og vakkert framkomstmiddel. De var særlig etterspurt av mjøsfiskerne som rodde og fisket etter ørret, med opptil fem stenger samtidig (dregging eller dorging). De var og brukt til transport, fritid og ulike typer garnfiske, både av enkeltpersoner og gårdene rundt Mjøsa. Vi kjenner til båtbyggere fra de fleste kommunene rundt Mjøsa, men noen kjente navn er Arnesveen, Andreassen, Antonsen, Grøndal, Holland, Holte, Kindlien, og Skundberg.
På 1920 og 30 tallet var det hard konkurranse mellom roere fra Hamar og Gjøvik. Noen drev organisert rotrening med mjøsbåter, og i byene ble det arrangert kapproing flere ganger i året. Konkurransene omfattet ulike distanser (2-8 km) og var prestisje og resultatene ble høytidelig annonsert i lokalpressen.