Hopp til hovedinnhold

Sosiale medier 2018

Tallene i analysen er hentet fra verktøyet SocialCee, som Anno også bruker til kampanjer, noe meldingshåndtering og en del krysspublisering på facebook.

Alle sidene har hatt en vekst i antall fans («likere»). Til sammen på de 18 sidene var det 29 262 fans ved utgangen av 2018, ca 4300 (ca 17 %) flere enn året før. 

Museumssiden med flest fans er Norsk skogmuseum, som hadde 10078 ved årets utgang, en vekst på 861 fra 2017.  De største sidene i antall fans etter dette er Domkirkeodden med sine 3833 og Hamar Middelalderfestival med 3065 ved årets slutt. 

Økt aktivitet gjør store utslag​

Der de to største sidene, Norsk skogmuseum og Domkirkeodden, hadde desidert størst vekst med ca 30 % hver i 2017, er det mindre museer/sider som står for størst vekst i 2018. Vi ser der at økt aktivitet slår veldig positivt ut på statistikken:

  • Vidar Sandbeck-siden økte med 500 %, fra 169 til 1028 fans, takket være stor økning i aktivitet på facebooksiden gjennom hele året i forbindelse med Sandbeck-jubileet. 
  • Norsk utvandrermuseum hadde også økt aktivitet gjennom året, og økte med over 67 % til 696. 
  • Kirsten Flagstad museum  og Kvinnemuseet økte med ca 34 % hver til hhv  1410 og 1085.


Endringer hos Facebook

Selv om antall fans har gått opp, ser vi en nedgang i interaksjoner og engasjement. Det er trolig at dette skyldes endrede algoritmer hos facebook, der blant annet betalt innhold/annonsering er blitt viktigere for synligheten.

Totalt ble det gjort over 9 mill interaksjoner (lik, del eller kommenter) på de 18 facebooksidene, mot nesten 14 mill i 2017. På grunn av teknisk feil ble aktiviteten 3 uker i august-september ikke med i målingen, men det er lite trolig at det gjorde så stort utslag som denne differansen.

Totalt ble sidene besøkt av over 4,9 mill unike brukere (én bruker telles én gang pr dag, pr side), mot nærmere 5,7 mill unike brukere året før. Totalt ble 47,4 mill eksponert for innhold fra de 18 sidene i løpet av året, mot 81 mill året før. 

Andre kanaler

Anno hadde tre twitter-kontoer i 2018 med til sammen ca 1800 følgere: @annomuseum (over 800), @kvinnemuseet (nærmere 300) og @skogmuseum (ca 700). Flere museer publiserer bilder via Instagram, og enkelte museer har egen youtube-kanal. Disse youtubekanalene har vært lite i bruk, og i 2019 vil Anno ha én hovedkanal, der det enekelte museum har egen spilleliste i stedet for egen kanal.

Anno har en felles snapchat-konto, annomuseum.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1